بازتاب رسانه‌ای افتتاح راه‌آهن خواف – هرات

روزنامه پاکستانی «داون» امروز در گزارشی نوشت: مراسم بهره‌برداری و تکمیل راه آهن خواف-هرات در میان خیل عظیمی از مردم مشتاق افغانستان انجام شد.

نشریه انگلیسی زبان هندو،‌ نیز با اشاره به سخنان دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در این مراسم، افتتاح این مسیر ریلی را روزی تاریخی در روابط دو کشور ایران و افغانستان توصیف کرد..

براساس این گزارش، رییس جمهوری ایران در این خصوص گفته بود: ایران پس از خروج آمریکا از توافق جامع قدرت های هسته ای جهان با ایران (برجام) به رغم تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ، موفق به ساخت این مسیر ریلی شد.

این خبر در رسانه های افغانستان نیز بازتاب گستده داشته است، بطور مثال پایگاه خبری طلوع نیوز افغانستان هم با اشاره به اظهارات «سید وحید قتالی» والی هرات نوشت:  افتتاح این خط آهن حداقل برای حدود ۶۰۰ هزار جوان بیکاری که تنها در شهر هرات زندگی می کنند امیدوار کنند است و سبب رونق صادرات خواهد شد.

این گزارش حاکی است که افتتاح این خط آهن خرسندی مقامات افغان را در پی داشت به نحوی که رئیس جمهوری افغانستان در مراسم سخنرانی افتتاحیه راه آهن «خواف- هرات» گفت که این مسیر گام بزرگ و روز تاریخی برای دولت و ملت‌های ایران و افغانستان است که در خاطرات دو کشور باقی خواهد ماند.

بر اساس این گزارش، ارباب غلام رضا، یک کشاورز افغان در خصوص این رویداد اقتصادی گفت:، این خط آهن می‌تواند وضعیت روستاها، شهرها و حتی کسب و کار مردم این کشور را تحت‌تاثیر قرار دهد. 

به گفته مقامات افغانستان این مساله همچنین می‌تواند سبب شود تا جوانان افغان به راحتی با خرید یک بلیط قطار برای کار به ایران بروند.

بطور مثال «یونس قاضی زاده»، رییس اتاق‌های سرمایه گذاری هرات نیز گفت: این خط آهن سبب کاهش هزینه تمام شده کالا در بازارهای مقصد در افغانستان می شود.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز با اشاره به سخنان رئیس جمهوری ایران نوشت این مسیر سبب افزایش همکاری‌های دوجانبه خواهد شد.

این رسانه ترک همچنین تصریح  کرد: با افتتاح این مسیر ریلی افغانستان دیگر کشوری محصور در خشکی نیست.

سه قطعه از چهار قطعه این خط توسط ایران به طول ۱۴۰ کیلومتر احداث شده است.

به گفته کارشناسان، اتصال افغانستان به خط آهن جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، اروپا و شمال آفریقا از این مسیر ریلی از یک طرف و اتصال افغانستان به آب‌های آزاد از طرف دیگر از مزایای این خط آهن به شمار می‌آید.

بر پایه این گزارش، این پروژه ۷۵ میلیون دلاری در سال ۲۰۰۷ آغاز شد و جمهوری اسلامی ایران به عنوان بخشی از کمک‌های توسعه‌ای خود به افغانستان، بودجه احداث در دو طرف مرز را تأمین کرده است.

با تکمیل این مسیر ۲۲۵ کیلومتری، سالانه ۶ میلیون تن کالا حمل می‌شود و یک میلیون مسافر نیز جابجا می‌شوند.

بر پایه این گزارش، به دنبال ده‌ها سال جنگ فرسایشی در افغانستان، سیستم حمل و نقل در این کشور به شدت آسیب دیده است و اکثر جاده‌ها و پل‌ها در این کشور صعب العبور هستند.

گفتنی است به رغم تشدید ناآرامی های سیاسی در افغانستان، تلاش ها برای بازسازی شبکه مواصلاتی در این کشور به اولویت اول مقامات افغان تبیل شده است.

این مسیر حمل و نقل ریلی همچنین به سبب کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل کالا و مسافر و مطمئن بودن از نظر حوادث جاده‌ای، سبب رونق اقتصادی در افغانستان خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.