کره شمالی متهم شد

به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از آنکه به گفته دیپلمات‌ها، روسیه و چین با برگزاری یک جلسه علنی درخصوص این مساله مخالفت کردند، آلمان، انگلیس، فرانسه، بلژیک، استونی، آمریکا و جمهوری دومینیکن روز جمعه این موضوع را در یک نشست مجازی غیرعلنی مطرح کردند.

این هفت کشور در بیانیه‌ای که توسط کریستوف هویسگن، سفیر آلمان در سازمان ملل قرائت شد، گفتند: نقض‌های حقوق بشر کره شمالی تهدیدی حتمی برای صلح و امنیت بین‌المللی هستند. دولت کره شمالی به جای صرف منابع برای مردم کشورش، آنها را برای برنامه‌های غیرقانونی اتمی و موشک بالستیکش تخصیص می‌دهد.      

این در حالی است که نمایندگی کره شمالی در سازمان ملل هنوز در خصوص این نشست شورای امنیت هیچ اظهارنظری نکرده است.

کره شمالی بارها اتهامات نقض‌های حقوق بشر را رد کرده و تحریم‌های بین‌المللی را مقصر اوضاع وخیم انسانی در داخل کشورش می‌داند. پیونگ‌یانگ از سال ۲۰۰۶ میلادی به خاطر برنامه‌های اتمی و موشک بالستیکی‌اش تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار داشته است.

هویسگن گفت: تصمیم دولت پیونگ‌یانگ برای در اولویت قرار دادن برنامه‌های تسلیحاتی‌اش به جای نیازهای مردم کشورش و انزوای آنها از جامعه بین‌الملل، بدون تردید تاثیرات پاندمی کرونا بر مردم کره شمالی را بدتر می‌کند.

شورای امنیت بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ میلادی نشست‌های علنی سالانه‌ای درخصوص نقض‌های حقوق  بشر در کره شمالی برگزار کرد.

شورای امنیت در سال ۲۰۱۸ میلادی در بحبوحه تلاش‌های کیم‌ جونگ‌ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خلع تسلیحات اتمی پیونگ‌یانگ که در حال حاضر ناکام مانده، در خصوص نقض‌های حقوق بشر در این کشور منزوی هیچ نشستی برگزار نکرد.

سال گذشته دست‌کم هشت عضو شورای امنیت خواستار برگزاری نشستی درخصوص نقض‌های حقوق بشر در کره شمالی شدند؛ اقدامی که پیونگ‌یانگ را بر آن داشت تا هشدار دهد که چنین اقدامی را یک "اقدام تحریک‌آمیز جدی" تلقی خواهد کرد و به آن پاسخی محکم خواهد داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.