در حالی که پیش از این اعلام شده بود از 22 آذر چک در وجه حامل ممنوع می‌شود، اطلاعات ما نشان می‌دهد که برخلاف اعلام برخی خبرگزاری‌ها، بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ کرده که کماکان چک در وجه حامل را قبول کنند، در نتیجه تا زمانی که دسته چک‌های جدید براساس ابلاغیه عرضه شود، چک در وجه حامل مورد قبول بانک‌هاست و در صورت عرضه دسته چک‌های جدید، امکان تبادل آن در بستر الکترونیک فراهم است. 

اجرای دستورالعمل بانک مرکزی تدریجی خواهد بود و تا زمان عرضه چک‌های جدید، مردم می‌تواندد به روال عادی چک‌ها در وجه حامل صادر و یا وصول کنند. 

جزئیات الزامات صدور چک جدید

بر اساس قانون جدید چک که به تصویب مجلس در آبان ۹۷ رسیده است به نظام بانکی دو سال مهلت داده شد تا زمینه بازگشت اعتبار به چک از طریق کاهش چک های برگشتی و سخت تر شدن کلاه برداری از طریق این ابزار فراهم شود. بانک مرکزی پس از آماده سازی زیرساخت ها در مرحله آخر به سمت راه‌اندازی چک الکترونیک می‌شود و ثبت نقل و انتقالات چک‌های فیزیکی گام برداشت. تکالیف در قالب بخشنامه ای ۱۹ بندی به بانک ها ابلاغ شده و بانک ها ملزم به رعایت تدریجی آن از فردا شده اند.

در طراحی های جدید در قالب اجرای این قانون دسته چک‌هایی که از سوی بانک ها صادر می شوند با مدت اعتبار حداکثر ۳ ‌سال از زمان دریافت چک و با درج شناسه یکتا و با قابلیت ثبت در سامانه صیاد خواهند بود.

در قالب جدید پس از صدور چک، اطلاعات چک صادر شده را به همراه اطلاعات دریافت کننده چک در سامانه صیاد ثبت کند. ثبت اطلاعات از طریق به کارگیری یکی از کارت‌های بانکی  که توسط بانک صادرکننده چک در اختیار وی قرار گرفته و با استفاده از سیم کارت ثبت شده به نام وی، اقدام در «سامانه صیاد» ممکن است.

از سوی دیگر دریافت کننده چک نیز می تواند صحت اطلاعات را از طریق همین سامانه سنجش کند.در واقع به منظور بررسی صحت اطلاعات چک ثبت شده، دریافت‌کننده چک امکان اخذ استعلام از «سامانه صیاد» را دارد و پس از حصول اطمینان از تطبیق اطلاعات ثبت شده با اطلاعات مندرج در برگه چک نسبت به تائید اطلاعات چک دریافتی اقدام می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.