عراقچی: سند راهبردی ایران و افغانستان به زودی نهایی می‌شود

«سید عباس عراقچی» شنبه‌شب در حاشیه سفر به کابل و دیدار با مقامات عالی‌رتبه افغانستان در گفت وگویی با اشاره به اهمیت رایزنی‌های فشرده دو کشور تصریح کرد: ایران و افغانستان دو کشور همسایه هستند و منافع و نگرانی مشترک دارند.

معاون سیاسی وزیر خارجه با بیان اینکه همواره مردم و دولت ایران در کنار مردم و دولت افغانستان هستند، خاطرنشان کرد: این همراهی نشان می‌دهد صلح و ثبات در افغانستان، صلح و ثبات در ایران بوده و رفاه و پیشرفت مردم افغانستان ارتباط مستقیم با پیشرفت مردم ایران دارد و این یک واقعیت راهبردی است.

وی یادآورشد: همه مردم افغانستان اذعان دارند که منشأ مشکلات این کشور در ۴۰ سال گذشته از جاهای مختلف و جانب کشورهای دیگر بوده و آسیب‌هایی که افغانستان در این مدت خورده، هیچکدام از ناحیه ایران نبوده است.

عراقچی با بیان اینکه برای رایزنی درباره سند جامع راهبردی بین ایران و افغانستان به کابل سفر کرده است، ابراز امیدواری کرد این دور از مذاکرات در کابل، دور پایانی باشد، چرا که پیشرفت‌های خوبی درباره این سند حاصل شده است.

معاون سیاسی وزیر خارجه اظهار کرد: سند جامع راهبردی چشم‌انذار روابط بلندمدت ایران و افغانستان را ترسیم و اصول این روابط مشخص می‌کند و نقش مهمی در تحکیم روابط دو کشور دارد.

وی همچنین درباره برخی اظهارنظرها در زمینه برگزاری مذاکرات صلح افغانستان در دوحه گفت: مذاکرات صلح افغانستان در دوحه، مذاکراتی بین خود افغان‌هاست و کشوری نباید در جزئیات آن دخالت کند و محل مذاکرات در حالت ایده‎آل باید در داخل افغانستان باشد و البته فقط افغان‌ها در این زمینه تصمیم می‌گیرند.

عراقچی دیروز در کابل عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه، حمدالله محب مشاور امنیت ملی، «میرویس ناب» معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان و حامد کرزای رئیس جمهور پیشین این کشور رایزنی کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.