برگزاری همایش ۲۰ روزه تجاری ایران و اروپا

بر اساس اعلام این سازمان، نشست‌های تجاری مشترک میان شرکت‌های اروپایی و ایرانی از روز ۲۴ آذر آغاز خواهد شد.

طبق برنامه ریزی انجام شده، در سه روز ابتدایی این همایش بیش از ۶۰ نفر از فعالان اقتصادی ایران و اروپا سخنرانی خواهند کرد و پس از آن مباحث مرتبط با تجارت بین الملل و نفوذ در بازارهای جهانی با تدریس اساتید ایرانی و اروپایی به تاجران ایرانی آموزش داده می‌شود.

سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که هدف اصلی، ایجاد زمینه برای شرکت های دو طرف جهت ورود به تعامل تجاری- اقتصادی است. ایجاد زمینه برای تحولات جدید در این حوزه می تواند منتهی به بازیابی روابط تجاری شده و فرصتهای زیادی را برای توسعه صادرات غیر نفتی کشورمان به همراه تامین واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای از اروپا و زمینه سازی برای جذب سرمایه گذاری خارجی، افزایش صادرات و متنوع سازی بازارهای صادراتی و نیز همکاری های مشترک فراهم کند.

به گزارش ایسنا، در دوره اجرای برجام، بسیاری از شرکت‌های اروپایی با حضور در ایران قراردادهای سرمایه گذاری و مشارکت با شرکت‌های ایرانی را به امضا رساندند اما با خروج آمریکا از برجام، بسیاری از این شرکت‌ها با توجه به تحریم‌ها و تهدیدهای آمریکا، ایران را ترک کردند.

برآوردها نشان می‌دهد که در دو سال گذشته میزان تجارت مشترک میان ایران و اروپا به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. در فهرست ۱۰ شریک نخست تجاری ایران، تنها نام آلمان به عنوان پنجمین صادرکننده کالا به ایران دیده می‌شود و بخش مهمی از تبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه انجام شده است.

در صورت تحقق وعده بایدن مبنی بر بازگشت به برجام، پیش بینی می‌شود که بار دیگر مسیر برای تجارت مشترک میان ایران و اروپا هموار شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.