بررسی اختصاص بودجه مناسب برای تولید واکسن کرونا در کمیسیون بهداشت مجلس

زهرا شیخی در توضیح جلسه امروز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: این جلسه با حضور مسئولانی از وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان غذا و دارو تشکیل شد.

وی توضیح داد: دکتر مسعودی مشاور کمیسیون بهداشت گزارشی درباره موضوع تولید واکسن ارائه کرد. طبق بررسی‌ها از سازمان غذا و دارو مشخص شده که موضوع تولید واکسن داخلی در این سازمان از مردادماه شروع شده که متاسفانه در بروکراسی اداری مانده و زمان از دست رفته است. احتمالا در اینجا بحث تعارض منافع و تضاد منافع در میان بوده که جای تامل دارد.

شیخی ادامه داد: اعضای کمیسیون بهداشت بر این موضوع تاکید داشتند که اگر دقت عمل و تامل برخی از نمایندگان در بحث واردات واکسن خارجی وجود نداشت شاید امروز به نتایج فعلی نمی‌رسیدیم. تا وقتی به تولید واکسن داخلی توجه نشود خیلی نمی‌توان به واردات واکسن امیدوار بود. پس باید موضوع تخصیص بودجه به تولیدکنندگان داخلی واکسن در اولویت باشد. اینجا بحث سلامت مردم در میان است. ما این موضوع را با حساسیت دنبال می‌کنیم چون راهبرد بهداشتی و درمانی کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز تامل‌برانگیز است و در خیلی از مواقع بخصوص در موضوع کرونا با شکست مواجه است. این امر موید آن است که باید نگاه به داخل را تقویت کرد.

وی افزود: باید با اتکا به توان داخلی و راهبردهای بهداشتی و درمانی بومی از دانشمندان داخلی حمایت کرد. البته که آنها گلایه‌های زیادی از اختصاص نیافتن بودجه مورد نیاز برای تولید داخلی واکسن کرونا داشتند لذا انتظار می‌رود از یک میلیارد یورو تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی برای کرونا بودجه‌ای به دانشمندان داده شود. متاسفانه به طور کلی بودجه برای تولید دارو و واکسن در داخل کشور قابل قیاس با واردات آن نیست.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان با تاکید بر اینکه مجلس پای منافع ملت ایستاده است، گفت: باید بودجه مناسبی به شرکت‌های تولیدکننده واکسن کرونا اختصاص یابد تا بیش از این تولید واکسن معطل نشود. ما هم حمایت می‌کنیم چون دیگر بحث سلامت و جان مردم در میان است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.