برنامه متحدان ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات در کنگره چیست؟

این در حالی است که کارشناسان حقوقی و حتی هم‌حزبی‌های ترامپ معتقدند این تلاش محتوم به شکست است. به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، نبرد ششم ژانویه (۱۷ دی) در کنگره می‌تواند به نمایشی نابسامان و عمیقا تفرقه‌انگیز ختم بشود که «مایک پنس» معاون ترامپ را در موقعیت دشواری قرار دهد و مجبور بشود یک بار و برای همیشه شکست ترامپ را تایید کند.

همچنین انتظار می‌رود این نبرد نحوه دیدگاه پایگاه ترامپ به انتخابات را در سال‌های آینده شکل بدهد و محک سخت دیگری درباره میزان وفاداری جمهوری‌خواهان باشد که به طور خصوصی ابراز امیدواری کرده‌اند رای‌گیری مجمع گزینندگان در روز دوشنبه  آتی حرف آخر درباره نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ باشد.

بنابر این گزارش، برای پنس که به عنوان معاون رئیس‌جمهور در قانون اساسی وظیفه دارد نتایج را شمارش و برنده را اعلام کند، این قسمت می‌تواند سخت باشد زیرا باید بین وفاداری به ترامپ و وظایفش طبق قانون اساسی و ملاحضات درباره آینده سیاسی خود، تعادل ایجاد کند.

این تلاش را «مو بروکس» نماینده جمهوری‌خواه آلاباما هدایت خواهد کرد و گروهی از متحدان ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا وی را همراهی خواهند کرد، او در نظر دارد نتایج انتخابات را در پنج ایالت مختلف شامل آریزونا، پنسیلوانیا، نوادا، جورجیا و ویسکانسین، جایی که آن‌ها مدعی درجات مختلف تقلب و آرای غیرقانونی هستند، به چالش بکشد.

وی در این خصوص گفت: ما نقش برتری طبق قانون اساسی در مقابل دیوان عالی، قاضی دادگاه فدرال و هر قاضی ایالتی داریم. چیزی که ما می‌گوییم عملی می‌شود. این حکم نهایی است.

طبق قانون اساسی و قانون سال ۱۸۸۷ شمارش آرای الکترال، چالش‌های حامیان ترامپ باید به صورت مکتوب با امضای یک سناتور ارائه شود. هنوز هیچ سناتوری برای حمایت از این تلاش به طور رسمی پا پیش نگذاشته، با این حال تعدادی از متحدان ترامپ از جمله «ران جانسون» از ویسکانسین و «رند پال» از کنتاکی برای انجام این اقدام اعلام آمادگی کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، ترامپ در توییتر از بروکس تمجید کرده اما تاکنون علاقه خاصی به این راهکار نشان نداده و دستیاران وی می‌گویند او بیشتر روی کشاندن این موضوع به دادگاه برای تغییر نتایج تمرکز دارد.

بنابر این گزارش، حتی در صورت موافقت رئیس‌جمهور آمریکا، کارشناسان این فرایند را دشوار توصیف کرده‌اند. به محض شنیده شدن اعتراض یکی از اعضای هر کدام از مجلس‌های کنگره، سناتورها و نمایندگان به ترتیب به سنا و مجلس نمایندگان در دو طرف ساختمان کنگره برای مشورتی دو ساعته خواهند رفت و بعد برای باطل کردن نتیجه آرای یک ایالت رای‌گیری خواهد شد. برای آن که آرای الکترال یک ایالت باطل شود باید هر دو مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات‌ها و سنا تحت کنترل جمهوری‌خواهان با هم توافق کنند، اتفاقی که از قرن نوزدهم میلادی رخ نداده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.