تاکید رییسی بر ارائه آمار دقیق تعداد پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه امروز شورای عالی قوه قضاییه اظهارداشت: باید آمار و ارقامی که ارائه می‌شود دقیق باشد که یکی از نمونه‌های آن مسئله عدد پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه است که گاه اعلام می‌شود عدد آن ۱۷ میلیون پرونده است، اما اینطور نیست.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: منظور از این عدد ۱۷ میلیون، تعداد پرونده نیست بلکه مجموعه چرخش‌های صورت گرفته در شورا‌های حل اختلاف، دادگستری و دیوان عالی کشور است، اما رقم صحیح برای مجموعه پرونده‌های ثبت شده هنگام ورود به دستگاه قضا، سالانه حدود ۷ میلیون پرونده است.

رئیسی گفت: وقتی به اشتباه عدد ۱۷ میلیون در این باره اعلام می‌شود، مراکز پژوهشی نیز روی همین عدد کار می‌کنند و بدین ترتیب از نتیجه چنین پژوهش‌هایی نتایج درستی به دست نمی‌آید.

رئیس قوه قضاییه افزود: سال گذشته و سال‌های قبل مجموع ورودی سالانه پرونده به دستگاه قضا حدود همین ۷ میلیون بوده است.

رئیسی گفت: البته این رقم را باید با مجموع ۲ میلیون پرونده ورودی سالانه به شورا‌های حل اختلاف جمع کرد که در مجموع به تعداد ۹ میلیون پرونده می‌رسد.

این در حالی است که آملی لاریجانی رئیس سابق قوه قضائیه در مراسم معارفه حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه گفته بود: رسیدگی سالانه به ۱۷ میلیون پرونده کار فوق العاده عظیمی است.

وی افزوده بود: مقصود از ۱۶ یا ۱۷ میلیون پرونده، این نیست که ۳۴ میلیون خانواده درگیر هستند بلکه منظور این است که ممکن است یک پرونده ۱۰ جای مختلف مرجع قضائی را درگیر خود کرده باشد و هر رجوع آن به نهاد‌هایی مانند تجدیدنظر و دیوان عالی و دادسرا، یک شماره می‌خورد. یا مثلاً یک شخص ۱۰ یا ده‌ها پرونده دارد. به عنوان مثال یک خانم ۴۰۰ شکایت جداگانه در مراجع قضائی را به خود اختصاص داده بود و ثبت شده بود. سارقانی داریم که ده‌ها پرونده شکایت جداگانه دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.