روحانی: آمریکا همین ساعت به برجام بازگردد، ایران به تمام تعهداتش عمل خواهد کرد /۷

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، در ادامه نشست خبری با اهالی رسانه به سوالات پاسخ داد.

خبرنگار شبکه خبر پرسشی درباره تامین کالاهای اساسی مطرح کرد و روحانی پاسخ داد: مردم در زندگی و کالاهای مورد نیاز روزمره دچار مشکل هستند، مردم عزیز ما باید توجه داشته باشند که امسال به خاطر کرونا صادرات غیرنفتی ما در هشت ماه نخست نزدیک ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است. به دلیل اینکه منابع ارزی ما در کشورهای مختلف با مشکلات برداشت رو به رو است و برخی از کالاهایی که گران شد بر مبنای این بود که نهادهای دامی که می بایست به موقع وارد می شد، با مشکل همراه شد.

وی افزود: اگر کسی می‌خواهد محاسبه کند، باید فروش نفت ۱۱۹ هزار میلیارد دلاری سال ۹۰ را با امروز مقایسه کند که از ۱۹ هزار میلیارد دلار هم کمتر است، در عین حال شرایط کشور را باید در نظر بگیریم، البته ما در آن سال صف طولانی و مشکلاتی داشتیم اما امسال این مشکل را نداریم ولی گرانی کالا را داریم که این اتفاق ناشی از ضعف مدیریت، مشکلات ناشی از جنگ اقتصادی و عدم برخورد و تنبیه با سودجویان بوده است.

روحانی گفت: یکی از اقدامات اخیر ما مربوط به راه اندازی سامانه جامع تجارت است و بسیاری به هر دری می زنند که این سامانه به شکل کامل کار نکند تا مردم به حقوق خود دست پیدا نکنند، ما این سامانه را به خوبی پیش خواهیم برد و مراحل دوم و سوم را هم تکمیل خواهیم کرد. این سامانه بسیار بر اینکه بدانیم کالا از کجا و چه زمانی وارد شده و در کجا انبار شده است موثر است و بدین ترتیب بتوانیم وضعیت موجود را کنترل کنیم. در چند کالا ما نوسان بسیار شدیدی داشتیم که ناشی از تاخیر واردات نهادهای دامی بوده است، البته اشکالات مدیریتی هم وجود داشته و منکر آن نیستم و به مسئولان نیز تذکر کتبی و شفاهی داده ام و پیش بینی می کنم شرایط بهبود پیدا خواهد کرد.

روحانی در پاسخ به پرسشی درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ و ایرادات مجلس به آن گفت: ما نقطه ضعف برای لایحه بودجه قائل نیستیم و به بهترین نحو تنظیم شده است، ما نفت را در این بودجه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه با میعانات در نظر گرفتیم که در سال آینده مطمئنا تولید خواهد شد. ما پیش بینی کردیم ۲۵ درصد دریافتی حقوق بگیران ثابت خود را افزایش دهیم و معتقدیم این کار امکانپذیر است، اگر عده ای می گویند امکانپذیر نیست، کاهش دهند. روی بودجه ماه ها کار شده است و علی رغم اینکه در ظاهر آن نفت بیشتری مشاهده می شود اما به نفت متکی نیست و در راه توسعه کشور و توانمندسازی اقشار محروم مصرف خواهد شد. ما مشکلی در بودجه نمی بینیم، بودجه خوبی تهیه کردیم که نیمی از آن را ما اجرا خواهیم کرد و نیم دیگر را دولت آینده اجرا خواهد کرد. به نظرم بودجه دارای نقاط قوت برای حمایت از اقشار کم درآمد، توسعه کشور و تکیه کافی بر مالیات است. بقیه امور به عهده مجلس شورای اسلامی است که اقدامات و بررسی های خود را انجام دهند. 

روحانی سپس در پاسخ به پرسشی درباره اینکه دولت طرح مجلس درباره برجام را اجرا خواهد کرد و در صورت بازگشت بایدن به برجام، مذاکرات با دولت آمریکا صورت می گیرد یا خیر؟ توضیح داد: دولت همه تلاش خود را انجام می دهد تا در اولین فرصت ممکن تحریم غلط و ظالمانه را از دوش مردم بردارد. همین ساعت هم اگر امکانپذیر باشد من به ساعت بعد منتقل نخواهم کرد، اگر ۴+۱ یا ۵+۱ به تمامی تعهدات عمل کنند، دولت به تمامی تعهدات عمل خواهد کرد. 

وی افزود: آنچه مجلس تصویب کرده است اقدام راهبردی برای رفع تحریم است، اما آیا این قانون با هدفی که دارد منطبق است یا نه؟ بحث دیگری است. ما هر زمانی که ۴+۱ یا ۵+۱ به تعهدات خود عمل کنند، به تعهدات خود باز خواهیم گشت.

روحانی تاکید کرد: کاهش تعهدات را از اردیبهشت سال ۹۸ آغاز کردیم و به طرف مقابل اعلام کردیم جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت هسته ای خود هیچگونه محدودیتی را قائل نیست. در مرحله پنجم من صریحا اعلام کردم هیچ تعهدی برای غنی سازی نخواهیم داشت. آنچه در حال اجراست همه در قالب آن چیزی است که من سال گذشته به دنیا اعلام کردم و ما امسال مشکلی نخواهیم داشت اگر آمریکا بازگردد و اشتباهات گذشته خود را جبران کند، دولت آقای بایدن به شرایط قبل از سال ۲۰۱۷ بازگردد آنوقت ما هم به تعهدات خود باز می گردیم و مشکلی نخواهیم داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.