روحانی: قانون مصوب مجلس را با تفسیر خودمان اجرا می‌کنیم /۸

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره موضوع شکستن تحریم ها و قانون مصوب مجلس درباره اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و اینکه گفته شد اجازه نمی‌دهید کسی لغو تحریم‌ها را به تعویق بیندازد آیا پیامی برای مجلس دارد گفت: آنچه من گفتم این است که دولت همه تلاش خود را انجام می دهد تا تحریم‌های غلط و ظالمانه  را از دوش مردم بردارد و اگر همین ساعت ممکن باشد دولت همین ساعت اقدامات لازم را انجام می‌دهد و آن را به ساعت بعد موکول نخواهد کرد. 

روحانی بابیان اینکه  اگر ۴ + ۱ یا ۵ + ۱ هم الان تصمیم بگیرد به تعهدات باز گردد دولت ایران هم به تعهداتش باز می‌گردد گفت: مجلس آنچه تصویب کرده است برای لغو تحریم است نه ادامه تحریم  البته اینکه آن قانون  منطبق با آن اهداف است یا خیر بحث دیگری است اما هرزمان طرفین تصمیم بگیرند به تعهدات بازگردند ما هم آمادگی داریم. 

او درباره قانون مجلس برای لغو تحریم ها گفت: ما البته اقداماتی کردیم و از اردیبهشت سال ۹۸ کاهش تعهدات را شروع کردیم و به طرف مقابل اعلام کردیم که برای برنامه هسته هیچ محدودیتی قائل نیستیم. بنابراین آنچه دارد اجرا می شود برای فعال شدن برنامه های هسته ای که مجلس در قانون آورده است همه آن چیزی است که قبلا اعلام کردیم بنابراین اگر آمریکا به تعهدات برگردد و گذشته را جبران کند ما هم به تعهدات برمی‌گردیم .

روحانی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه دولت اگر به صورت سمبلیک با قانون مجلس برخورد کند تحریم‌ها ادامه پیدا می کند و با این توصیف چقدر در برابر این قانون جدی است گفت: دولت قبلا هم اعلام کرده است که این قانون را مفید نمی‌داند؛ دولت به اتفاق آرا این قانون را مفید نمی داند.

او گفت: من به همه وزرا گفتم آئین نامه اجرای آن را فراهم کند و آئین نامه تهیه شود. آیین‌نامه اجرایی را در چارچوب تفسیرمان از قانون مجلس خواهیم نوشت؛ یعنی قانونی که تحریم‌ها را بردارد. ما مشکلی که داریم همان عنوان است ما می خواهیم تحریم را برداریم نه آنکه ادامه دهیم. البته که شکستن تحریم عامل آن مقاومت است و اگر این مقاومت نبود موجب خوشحالی آمریکا بود و آنچه موجب پیروزی ما شده است مقاومت و صبر مردم است و اگر روزی این تحریم شکسته شود . شکستن تحریم و تجارت آزاد حق مردم است و همه تحریم ها تضییع حقوق مردم است و امیدواریم مجلس و دولت در این مسیر قدم بردارند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.