روحانی: لایحه بودجه خوشبینانه نیست، واقع‌بینانه است /12

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست خبری امروز خود درباره موضوع تحریم‌ها با وجود روی کار آمدن بایدن گفت:  اولاً من معتقد هستم که دوران جنگ اقتصادی به سر آمده و این جنگ نمی تواند ادامه داشته باشد. نه به خاطر اینکه ترامپ شکست خورده و آقای بایدن پیروز شده است و حتی اگر در شرایطی ترامپ هم پیروز می شد ناچار بود تحریم را کنار بگذارد. هم دنیا بیش از این اجازه نمی دهد و هم به نفع منطقه و هم به نفع خودشان نیست و هم طرحی بود که شکست خورد و سه سال است که تحریم را ادامه داده اند و شکست خورده اند. بنابراین من باز هم معتقد هستم که  ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید کرده و می‌فروشیم و من به وزارت نفت دستور دادم تولید را اضافه کند و ما باید به صادرات ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه برسیم.

او ادامه داد اما اینکه تحریم ها برداشته می شود یا نمی شود بارها گفته اند که شرایط دنیا به گونه ای نیست که جنگ اقتصادی و تحریم ادامه پیدا کند بنابراین ما برمبنای خوشبینی این بودجه را تنظیم کرده‌ایم و بر مبنای واقع نگری این بودجه را تنظیم کرده‌ایم. اولاً وزارت نفت گفته من قدرت تولید ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را دارم و قدرت فروش دارم. حال ممکن است همه این تولید صادر نشود و یک بخشی از آن در داخل به فروش برسد اشکالی ندارد و ما نگفتیم که همه این تولید در بازار خارجی به فروش برسد و ممکن است از ۳۰۰ هزار بشکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه فروش خارجی باشد و ۵۰۰ هزار بشکه هم در داخل به فروش برود. ما می گوییم دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه تولید کرده و می فروشیم و بودجه بر این مبنا برنامه ریزی شده است. بنابراین مشکلی نیست که حتی اگر تحریم باشیم دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را تولید کرده و بفروشیم و هم به نظر من عمر تحریم به سر آمده است. 

روحانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا مشخصاً پیام خاصی تبادل شده و سیگنال خاصی بین دو دولت تبادل شده است؟ گفت: تقریباً این بحث قبلاً هم مطرح شد. ما معتقدیم شرایط در دولت جدید آینده آمریکا تغییر خواهد یافت و آن شرایط قبلی باقی نمی ماند حتی اگر ترامپ هم می‌ماند تغییر می کرد و حالا که آقای بایدن پیروز انتخابات شده تغییر خواهد کرد. ما علاقمندیم روابط را با کشورهای اروپایی و غربی و همسایگانمان گسترش دهیم و بر این مبنا تلاش می‌کنیم و به اعتقاد من رسیدن به این مسئله ساده و آسان است. اگر طرف مقابل و ۱+۵ آماده باشد و به سال ۲۰۱۷ برگردد ما هم آماده هستیم و این کار در یک زمان کوتاهی عملیاتی و اجرای خواهد شد.

روحانی در پایان بیان کرد: جمله ای که من گفتم وزیری که باید حامی مصرف کننده باشد را مجلس همراهی نکرد تا داشته باشیم به این معنا نیست که دولت از مصرف کنندگان حمایت نمی کند، بلکه همه در دولت حامی مردم و مصرف کنندگان هستند اما وزیری به طور اختصاصی برای این موضوع وجود ندارد و جایگاه این وزیر در هیات دولت خالی است. نه اینکه ما از مصرف کنندگان حمایت نکنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.