واکنش کشورهای عربی به انفجار نفتکش در بندر جده

مصر، امارات، لبنان، پاکستان و جیبوتی و چند مقام و نهاد عربی دیگر این اقدام را محکوم کردند.

به اعلام خبرگزاری رسمی عربستان، در نخستین ساعات از بامداد دیروز (دوشنبه - ۱۴ دسامبر)، یک حمله به کشتی حامل سوخت متعلق به یک شرکت انگلیسی که حامل پرچم عربستان سعودی بود، در بندر جده صورت گرفت و در پی انفجار آن، به یکی از مخازن این نفتکش آسیب وارد شد.

به ادعای تلویزیون رسمی عربستان سعودی، آنچه «یک قایق بمب‌گذاری شده» خوانده شده، این نفتکش را در بندر جده هدف گرفته که به ایجاد حریقی کوچک منجر شده که در نهایت مهار شده است. ساعاتی بعد، وزارت انرژی عربستان سعودی نیز خبر حمله به یک نفتکش در بندر جده را تایید کرد و در عین حال گفت که این حادثه تلفات جانی یا مالی نداشته است.

منابع خبری نیز از تعطیلی بندر جده عربستان سعودی به دنبال حمله به یک نفتکش در این بندر خبر دادند. سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس (UKMTO) دیروز اعلام کرد که بندر جده عربستان که بزرگترین بندر این کشور است، پس از انفجار نفتکش انگلیسی بسته شده است.

تاکنون هیچ طرفی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. تا اکنون چند کشور و نهاد تحت نفوذ ریاض این حادثه را محکوم کرده‌اند. 

مصر

وزارت خارجه مصر طی بیانیه‌ای اعلام کرد که حادثه هدف قرار دادن یک نفتکش در بندر جده عربستان با یک قایق انفجاری را که موجب خسارت هایی به این نفتکش شده، محکوم می کند.

به نوشته «المصری الیوم»در ادامه این بیانیه آمده است: مصر ضمن تاکید بر محکومیت این اقدام و رد هرگونه اقدام تروریستی خرابکارانه علیه آبهای منطقه‌ای و تاسیسات حیاتی عربستان سعودی، تاکید می‌کند که این اقدامات تهدیدی برای امنیتی و آزادی دریانوردی و تجارت بین‌المللی به شمار می‌رود.

وزارت خارجه مصر در پایان بر موضع ثابت این کشور در حمایت از عربستان و اقداماتی که برای دفاع از سرزمین، حاکمیت، امنیت و ثبات آن انجام می‌دهد و نیز تلاش‌هایش در مقابله با انواع تروریسم و حامیان آن تاکید کرد.

امارات

وزارت خارجه امارات نیز امروز طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در وبگاه «اسکای نیوز» منتشر شد، انفجار در بندر جده را محکوم و اعلام کرد: این تجاوز گواه جدیدی بر تلاش گروه‌های تروریستی برای ناامن کردن و بی‌ثبات کردن منطقه است.

در ادامه این بیانیه آمده است: دولت امارات ضمن اعلام همبستگی با عربستان در قبال چنین حملات تروریستی خرابکارانه‌ای،  در کنار آن در صفی واحد علیه هرگونه تهدیدی علیه امنیت آن، امنیت دریانوردی و تجارت بین‌المللی می‌ماند.

پاکستان

وزارت خارجه پاکستان نیز طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن انفجار صورت گرفته در بندر جده و هرگونه حمله علیه تاسیسات حیاتی عربستان سعودی اعلام کرد: چنین حملاتی صلح و امنیت عربستان  نیز منطقه را تهدید می‌کند و پاکستان خواستار توقف فوری آن است و بار دیگر ضمن اعلام همبستگی با عربستان سعودی از آن برای مقابله با هرگونه تهدید امنیتی و حاکمیتی حمایت می‌کند.

پارلمان عربی

«عادل بن عبدالرحمن العسومی» رئیس پارلمان عربی نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: این حمله تروریستی که اندکی پس از حملات تروریستی ناجوانمردانه دیگر علیه تاسیسات نفتی و حیاتی عربستان صورت می‌گیرد، نه تنها خطری بزرگ علیه امنیت پادشاهی [سعودی] که تهدیدی برای امنیت و ثبات منابع انرژی در تمام جهان به شمار می‌رود. علاوه بر آن، تهدیدی مستقیم علیه امنیت و آزادی دریانوردی و تجارت بین‌المللی است.

وی در ادامه از جامعه بین‌الملل خواست تا در صفی واحد برای مقابله با این اقدامات تروریستی که به انتشار هرج و مرج و ویرانی منجر می‌شود، بایستد و  تدابیر بازدارنده‌ای علیه عاملان، تامین‌کنندگان و حامیان آنها چه افراد، دولت‌ها، گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان مسلح اتخاذ کند.

جیبوتی

«ضیاء الدین سعید بامخرمه» سفیر جیبوتی در عربستان سعودی نیز اعلام کرد که کشورش به شدت «این حمله تروریستی» در بندر جده را محکوم و اعلام می‌کند که این حمله تنها هدف قرار دادن پادشاهی عربستان و تاسیسات حیاتی آن نیست بلکه هدف قرار دادن امنیت و ثبات  روند تأمین انرژی جهان و اقتصاد جهانی است.

وی در ادامه اعلام کرد که جیبوتی با عربستان سعودی اعلام همبستگی می‌کنند و از حق آن در دفاع از منافع خود و ثبات و امنیت منطقه حمایت می کند.

لبنان

وزارت خارجه لبنان نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: حمله تروریستی صورت گرفته در روز دوشنبه علیه یک نفتکش در بندر جده را محکوم می کنیم و با کشور دوست و برادر عربستان سعودی در تلاش برای حفظ امنیت و ثباتش اعلام همبستگی می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: هدف قرار دادن تاسیسات غیرنظامی و چنین اقدامات خرابکارانه‌ای بر روی آزادی دریانوردی بین‌المللی تاثیر می‌گذارد.

سازمان همکاری اسلامی

« یوسف بن احمد العثیمین» دبیر کل سازمان همکاری اسلامی نیز طی بیانیه‌ای ضمن تروریستی خواندن این حمله، آن را محکوم و اعلام کرد: این حملات تروریستی فقط عربستان سعودی را هدف نگرفته، بلکه تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه و بازار انرژی، و خطوط کشتیرانی منطقه و جهان است.

شورای همکاری خلیج فارس

شورای همکاری خلیج فارس نیز با تروریستی خواندن این حمله، آن را محکوم و اعلام کرد که از کلیه اقداماتی که عربستان برای حفاظت از امنیت، منافع و ثبات خود انجام می‌دهد، حمایت می‌کند. 

اتحادیه عرب

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب نیز این حمله را محکوم کرد و آن را تهدیدی جدی برای آزادی تجارت و دریانوردی بین‌المللی توصیف دانست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.