برنامه کانادا برای واکسیناسیون کرونا چسیت؟

روزنامه نیویورک‌تایمز روز سه شنبه گزارشی از پیوستن کانادا به دیگر کشورهای آنگلوساکسون انگلیس و آمریکا در آغاز برنامه ملی واکسیناسیون کرونا تهیه کرد و نوشت: از روز گذشته ۱۴ مرکز تزریق در سراسر این کشور واکسن‌های ساخت شرکت فایزر را که در بلژیک تولید شده دریافت کردند و از روز دوشنبه تزریق آن را به گروه‌های منتخب از جمله ساکنان آسایشگاه‌های سالمندان و کادر درمان آغاز کردند.

نیویورک‌تایمز در ادامه این گزارش در قالب پاسخ به برخی پرسش‌ها به تشریح برنامه واکسیناسیون دولت اتاوا پرداخت.

کدام افراد در اولویت قرار دارند؟

افراد ۸۰ سال به بالا، ساکنان آسایشگاه‌های سالمندان که ۷۱ درصد مرگ‌ومیر بیماری کووید در این کشور را تشکیل می‌دهند و پرستاران آنها، کادر درمان و بومیان در اولویت واکسیناسیون کرونا قرار دارند.

واکسن ساخت شرکت فایزر در حال حاضر به کودکان تزریق نشده و تنها برای تزریق به افراد ۱۶ سال به بالا تائید شده است.

به نوشته نیویورک‌تایمز، برخی از مناطق کانادا مانند نوناووت (Nunavut) و یوکان (Yukon) ترجیح داده‌اند تا فعلاً دست نگه داشته و از محصول شرکت مدرنا که بر خلاف فایزر نیازی به نگهداری در دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر ندارد، استفاده کنند.

چه تعداد دوز به کانادایی‌ها تزریق می‌شود؟

نخستین محموله واکسن‌ها ۳۰ هزار دوز است که تا پایان ماه دسامبر به ۲۴۹ هزار دوز افزایش خواهد یافت.

کانادا که جمعیت آن ۳۸ میلیون نفر است ۷۶ میلیون دوز واکسن از فایزر تهیه خواهد کرد و ۴۱۴ میلیون دوز نیز ظرف چند ماه از شرکت‌های دیگر خریداری می‌کند تا در اختیار کشورهای کم‌بضاعت قرار دهد.

برنامه کلی اتاوا آن است که تا انتهای مارس (اوایل فروردین) ابتدا افرادی را که در صدر اولویت قرار دارند واکسینه کند. تا آن زمان دولت انتظار دارد ۴ میلیون دوز از فایزر و ۲ میلیون دوز از مدرنا تحویل بگیرد.

آیا واکسن کرونا بی‌خطر است؟ عوارض جانبی دارد؟

سازمان سلامت کانادا داده‌های منتشر شده از نتایج آزمون‌های بالینی را از لحاظ تأثیرگذاری و بی‌خطر بودن واکسن به دقت بررسی کرده است. واکسن فایزر در بازو تزریق می‌شود و ده‌ها هزار نفری که تاکنون واکسینه شده‌اند هیچ عوارض جانبی جدی‌ای را گزارش نکرده‌اند. البته برخی از مردم ناراحتی‌های کوتاه مدتی از قبیل درد و علائم آنفلوانزا را گزارش کرده‌اند که کمتر از یک روز طول کشیده است. ممکن است لازم باشد که برخی از افراد پس از تزریق نوبت دوم یک روز مرخصی بگیرند.

این عوارض علامت مثبتی از فعال شدن سیستم ایمنی بدن و آمادگی آن برای مصونیت درازمدت است.

این واکسن در دو نوبت تزریق می‌شود که فاصله نوبت اول و دوم ۲۱ روز است و تا ۲۸ روز پس از نخستین تزریق مصونیت کامل حاصل نمی‌شود. سازمان سلامت کانادا در پی انتشار اخباری از واکنش آلرژیک برخی از دریافت‌کنندگان انگلیسی واکسن، هشدار داد افرادی که به واکسن حساسیت دارند از تزریق آن خودداری نمایند.

روال عادی زندگی از چه زمانی از سر گرفته می‌شود؟

به دلیل آنکه تنها عده اندکی از مردم در دور نخست واکسینه می‌شوند، اکثریت واکسینه نشده کماکان در برابر ویروس آسیب‌پذیرند. گر چه تعداد فزاینده‌ای از واکسن‌ها محافظت خوبی در برابر بیماری کووید ایجاد می‌کنند با این حال ممکن است که مردم بدون آنکه علامتی از ابتلا به کرونا داشته باشند، آن را به دیگران سرایت دهند. حتی افراد واکسینه شده هم باید هشیار باشند چرا که دانشمندان هنوز نمی‌دانند که واکسن می‌تواند جلوی سرایت ویروس را بگیرد یا خیر.

پیش‌بینی می‌شود بسته به آنکه با چه سرعتی اکثریت افراد جامعه واکسینه شده و ویروس کرونا نتواند افراد آسیب‌پذیر را مبتلا سازد، تا پائیز ۲۰۲۱ زندگی به شرایط عادی بازگردد.

افراد واکسینه شده باید کماکان ماسک بزنند؟ بله ولی نه برای همیشه.

پژوهشگران پس از آغاز واکسیناسیون به دنبال پاسخ به این پرسش خواهند بود که آیا واکسیناسیون می‌تواند جلوی سرایت ویروس را بگیرد یا خیر. تا زمانی که پاسخ این پرسش مشخص شود، بهتر است حتی افراد واکسینه شده برای جلوگیری از سرایت احتمالی ویروس به دیگران ماسک بزنند.

تاکنون ۴۶۸ هزار و ۸۶۲ کانادایی به کووید – ۱۹ مبتلا شده‌اند که از این میان بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر جان باخته و نزدیک به ۳۸۰ هزار نفر نیز سلامتی خود را بازیافته‌اند.

مقام‌های بهداشت عمومی به مردم توصیه کرده‌اند از شرکت در مهمانی‌های خانوادگی و دوستانه در جریان تعطیلات خودداری کنند. به تبع اعمال محدودیت‌ها در این کشور، پیامدهای اقتصادی و اجتماعی نیز افزایش یافته است.

در همین حال، کانادا برای جبران زیان ناشی از همه‌گیری کووید – ۱۹ از یک بسته محرک اقتصادی به ارزش تقریبی یکصد میلیارد دلار رونمایی کرده که می‌تواند میزان کسری بودجه این کشور را به بیش از ۳۸۱ میلیارد دلار برساند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.