هشدار نماینده عراقی درباره برنامه آمریکایی-عربی برای تجزیه عراق

«کریم علیوی المحمداوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، درباره طرح آمریکا و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای بازگشت طائفه‌گری جدید به کشور هشدار داد و گفت که آمریکا به دنبال احیای طرح تجزیه عراق است.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه»، تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا، برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز سیاستمداراتی که با آنها در ارتباط هستند، تلاش دارند تا بار دیگر طرح تجزیه عراق به سه کشور کوچکتر را احیا کنند.

این نماینده عراقی گفت: تحرکات و فراخوان‌هایی سری در سطح داخلی و خارجی برای احیای ایده ایجاد چند اقلیم با هدف تسهیل امکان بازگشت طائفه‌گری و تروریسم وجود دارد. نیروهای ملی سنی و کُردی مخالف تجزیه عراق به سه کشور کوچک هستند و طرح‌های آمریکایی در عراق را رد می‌کنند.

این در حالی است که در انتخابات اخیر آمریکا، «جو بایدن» صاحب نظریه تجزیه عراق به سه اقلیم کردی، سنی و شیعی که اشراف ویژه‌ای بر روی پرونده عراق دارد و روابط نزدیکی با برخی سیاستمداران عراقی دارد، به قدرت رسیده است و تحلیل‌گران بر این باورند که وی در نهایت به بهانه‌های مختلف این پروژه قدیمی را احیا و با بازبینی در برخی بخشهایش، آن را اجرایی می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.