بایدن برای چه به جورجیا می‌رود؟

منابع خبری از سفر امروز «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به ایالت جورجیا به منظور حمایت از دو نامزد دموکرات در دور دوم انتخابات مجلس سنا خبر داده‌اند.

به نوشته وبگاه خبری-تحلیلی «هیل»، هدف از سفر بایدن به این ایالت علاوه بر حمایت از این دو نامزد به نام‌های «جان اوسوف» و «رافائل وارنوک»، کسب اکثریت کرسی‌های مجلس سنا برای حزب دموکرات است.

دور دوم انتخابات مجلس سنای آمریکا روز پنجم ژانویه بر‌گزار خواهد شد و نتیجه آن تعیین خواهد کرد که کدام حزب کنترل یا اکثریت کرسی‌های این مجلس را به دست خواهد آورد.

از طرف دیگر در مقابل این دو نامزد دموکرات، دو نامزد مطرح جمهوریخواه با نام‌های «دیوید پِردو» و «کِلی لوفلر» قرار دارند که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا رسماً از آنان حمایت کرده و تلاش دارد با حمایت از آنان، اکثریت کرسی‌های مجلس سنا را برای هم‌حزبی‌های خود کسب کند.

ترامپ پیشتر در تجمع حامیان خود در فرودگاه شهر «والدوستا» در ایالت جورجیا، از آنها خواسته بود با رأی دادن به این دو نامزد در انتخابات حساس سنا، تسلط جمهوری‌خواهان بر این مجلس را حفظ کنند.

درخواست ترامپ از طرفداران خود برای رای دادن به این دو نامزد کرسی سنای جورجیا از آن جهت حائز اهمیت است که در دور اول انتخابات سنای این ایالت که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر (۱۳ آبان) برگزار شد، هیچ یک از نامزدهای دو حزب جمهوری خواه و دموکرات نتوانستند به آرای مورد نیاز جهت پیروزی در دور اول برسند و کار به دور دوم کشید.

با توجه به نتایج انتخابات سنای ایالات متحده آمریکا، جمهوریخواهان به دلیل اینکه توانسته‌اند ۵۰ کرسی به دست آوردند و سهم دموکرات‌ها ۴۸ کرسی بوده است، نتیجه دور دوم انتخابات سنا در ایالت جورجیا مشخص می کند که چه حزبی حائز اکثریت کرسی‌ها می‌شود.

طبق قوانین موجود در آمریکا، هر حزبی که ۵۱ کرسی از مجموه ۱۰۰ کرسی مجلس سنای ایالات متحده آمریکا را کسب کند در جایگاه اکثریت و حزب مسلط بر این نهاد مهم کنگره قرار می گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.