چند درصد ناقلان کرونا بی علامتند؟

مسعود یونسیان روز سه‌شنبه در همایش ملی دستاوردهای پژوهشی کووید ۱۹ که بصورت مجازی توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، افزود: درباره روش‌های انتقال ویروس کرونا نمی‌توان بطور مطلق اعلام نظر کرد اما تحقیقات نشان می‌دهد که اغلب آن از طریق پخش شدن قطره‌های آب دهان است و عطسه و سرفه به میزان زیاد این ویروس را منتشر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه صحبت کردن و نفس کشیدن ویروس کرونا را در هوا منتشر می‌کند، اظهار داشت: این موضوع اهمیت دوری از اجتماعات را در دوران همه‌گیری کووید ۱۹ نشان می‌دهد.

 استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد از مبتلایان به کرونا دچار وضعیت شدید و حاد بیماری می‌شوند، تصریح کرد: حدود یک چهارم از موارد شدید نیز در بخش‌های مراقبت های ویژه (ICU) بستری می‌شوند.

یونسیان، مدت بیماری کووید ۱۹ در افرادی که وضعیت خفیف دارند را حدود ۲ هفته و در بیماران بدحال را بین سه تا ۶ هفته اعلام و خاطرنشان کرد: دوره نهفتگی این بیماری بطور میانگین حدود چهار و نیم روز است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون ابتلای بیش از ۶۸ میلیون نفر در دنیا به این بیماری و فوت بیش از یک میلیون و یکصد هزار نفر بر اثر آن گزارش شده است، گفت: بر اساس آخرین آمار، کشورمان از نظر تعداد افراد مبتلا حدود یک و نیم درصد کل مبتلایان دنیا و از نظر مرگ و میر حدود سه درصد آمار جهانی را شامل می‌شود.

یونسیان با بیان اینکه رتبه ایران در تعداد مبتلایان به کووید ۱۹، پانزدهم و در میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری، هشتم است، افزود: بررسی آمار و مقایسه نسبت آنها با جمعیت کشورمان نشان می‌دهد که از نظر مدیریت بیماران شناسایی شده نسبت به متوسط دنیا، ضعیفتر عمل کردیم.

این استاد دانشگاه تعداد آزمایش‌های کرونا به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت در کشورمان را ۷۹ هزار مورد اعلام و خاطرنشان کرد: رتبه کشورمان در این شاخص در دنیا صد و بیستم است.

وی با تاکید بر اینکه با استناد به علائم بالینی نمی‌توان درباره تشخیص بیماری کووید ۱۹ اظهار نظر کرد و به طور حتم نیازمند انجام تست پی سی آر است، اضافه کرد: سالمندان همچنان در خطر بیشتری در زمینه ابتلا به کرونا قرار دارند بنابراین آنها باید در تزریق واکسن در اولویت قرار گیرند.

این متخصص اپیدمیولوژی درباره استفاده از کاورال (لباس محافظتی کادر درمان) توضیح داد: در ابتدای شیوع کرونا بدلیل ناشناخته بودن این ویروس و شیوه های انتقال آن در کشورهایی مانند چین از کاورال در بیمارستان ها استفاده می شد اما در زمان حاضر مشخص شد که نیازی به این لباس نیست و پوشیدن آن فقط باعث گرم شدن و اختلال در حرکت می‌شود.

یونسیان با تاکید بر اینکه سازمان بهداشت جهانی برای دفن اموات کرونا توصیه‌ای ندارد، اظهار داشت: در دفن اموات کرونا نیازی به ریختن سیمان نیست و همین که فاصله مناسب با منابع آبی باشد، کافی است.

این متخصص همچنین با بیان اینکه ویروس کرونا تا زمانیکه وارد بدن انسان نشده بسیار حساس است و هرگونه گندزُدایی آن را از بین می‌برد، اضافه کرد: اما وقتی این ویروس وارد بدن انسان شود از بین بردن آن کار بسیار دشواری است.

وی به چهار راهبرد سازمان بهداشت جهانی برای کنترل کووید ۱۹ اشاره کرد و گفت: این راهبردها شامل دوری از اجتماعات، کاهش مرگ و میرهای ناشی از کرونا، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و شناسایی همه مبتلایان در جامعه است.

یونسیان با اشاره به اینکه یک نفر مبتلا به کرونا بطور متوسط سه نفر دیگر را به این ویروس آلوده می‌کند، افزود: در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی لازم است به همه آنها توجه شود در حالیکه در برخی مواقع روی ماسک زدن تاکید بیشتری می‌شد یا این روزها تاکید بیش از حد بر روی تردد و جابه‌جایی بین شهری می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت شناسایی همه مبتلایان به کرونا، تصریح کرد: منابع انتشار ویروس کرونا نباید به حال خود در جامعه رها شوند زیرا مانند بمب متحرک هستند و باید بطور مداوم با بیماران شناسایی شده تماس گرفت و آنها را رصد کرد.

به گفته وی، در زمان حاضر که آمار کرونا در حال کاهش است بهترین زمان برای مدیریت شناسایی افراد مبتلا و کنترل آنهاست.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه حفظ سلامت افراد باید در کنار حفظ معاش آنها باشد، تاکید کرد: کشورهایی در کنترل کرونا موفق هستند که در کنار محدودیت ها، حفظ معیشت مردم نیز مورد توجه قرار گیرد و نباید سلامت دیگران از جیب کسانی که آسیب می‌بینند، تامین شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این همایش گفت: بیماری کووید ۱۹ آزمونی برای مدعیان عرصه های مختلف در دنیا بود تا چگونگی مواجهه آنها با یک مساله واقعی، حاد و جهان شمول محک زده شود.

طاهره چنگیز با بیان اینکه نحوه برخورد و پاسخ دادن به همه گیری کووید ۱۹، محک خوبی برای نظام سلامت کشورهاست، افزود: نحوه پاسخ دهی نظام پژوهش کشورمان به این مسئله نیاز به بازنگری، تامل و واکاوی دارد و کمک می کند تا در آینده بطور مناسبتری در مقابله با این بیماری، حرکت کنیم.

دبیر همایش ملی دستاوردهای پژوهشی کووید ۱۹ نیز با بیان اینکه مسائلی مانند کمبود زیرساخت های پژوهشی و تحریم های ظالمانه نظام پژوهش سلامت کشور را با چالش مواجه کرده است، اظهار داشت: با این وجود شاهد هستیم که پژوهش های خوب و اثرگذاری توسط محققان در این زمینه در حال اجراست و به زودی آزمایش های نهایی واکسن کرونا در کشورمان انجام می شود.

محمدرضا سلیمانی با اشاره به اینکه ۲۲۸ مقاله از ۴۹ دانشگاه به دبیرخانه همایش ملی دستاوردهای پژوهشی کووید ۱۹ رسید، افزود: از بین آنها ۱۸۵ مقاله پذیرفته شد که ۹۸ مقاله در زمینه سلامت عمومی، ۵۳ مقاله درباره یافته های بالینی و آزمایشگاهی و ۳۴ مقاله درباره اپیدمیولوژی بود.

وی ادامه داد: از بین مقاله های پذیرفته شده ۱۸ مقاله بصورت سخنرانی و ۱۶۷ مقاله بصورت پوستر امروز در همایش ارایه شد.

همایش ملی مجازی دستاوردهای پژوهشی کووید ۱۹ کشور امروز سه شنبه مصادف با روز ملی پژوهش توسط معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بصورت مجازی برگزار شد.

در این همایش محورهای مختلفی از جمله اپیدمیولوژی، یافته‌های بالینی و آزمایشگاهی و سلامت عمومی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا کنون بیش از یک میلیون و ۱۲۳ هزار نفر بطور قطعی به این بیماری مبتلا شدند و بیش از ۵۲ هزار نفر بر اثر آن فوت کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.