دوقطبی شدن جامعه آمریکا در مورد واکسن کرونا

نظرسنجی شبکه "ای بی سی نیوز" و موسسه ایپسوس نشان می دهد: با اینکه هشت نفر از هر ۱۰ شهروند آمریکا می گویند این واکسن را تزریق خواهند کرد که نشانگر اعتماد فزاینده به واکسن به سرعت تولید شده شرکت های داروسازی فایزر آمریکا و بیونتک آلمان است، اما در برابر ۴۰ درصد از نظرسنجی شوندگان که می گویند به محض آماده و فراهم شدن، آن را خواهند زد، ۴۴ درصد می گویند پیش از ترزیق آن مدتی صبر خواهند کرد. تنها ۱۵ درصد از شهروندان با دریافت واکسن به کلی مخالفت کرده اند.

در پی صدور مجوز کاربرد اضطراری سازمان غذا و داروی آمریکا (اف دی ای) برای واکسن بیماری کووید ۱۹، توزیع نخستین محموله های آن برای تزریق به میلیون ها شهروند آسیب پذیر شاغل در بخش بهداشت و درمان این کشور آغاز شده است.

این تصمیم نخستین گام دولت آمریکا برای حفاظت از شهروندان در برابر ویروسی با تلفات روزانه افزون بر سه هزار تن که تاکنون نزدیک به ۳۰۰ هزار قربانی گرفته و بیش از ۱۶ میلیون آمریکایی را مبتلا کرده، از طریق مصون سازی شمار کافی شهروندان برای متوقف کردن گسترش آن، به شمار می رود.

بیش از دو سوم از شرکت کنندگان در این نظرسنجی یعنی ۶۹ درصد گفته اند که خودشان یا فردی را که می شناخته اند، دچار این بیماری شده است. ۴۵ درصد از شهروندانی که از نزدیک هدف این همه گیری قرار گرفته اند، گفته اند که اکنون این واکسن را خواهند زد، اما تنها ۳۰ درصد از میان کسانی که به این بیماری دچار نشده اند یا در میان آشنایان شان مبتلا نداشته اند، به واکسیناسیون فوری ابراز تمایل کرده اند.

میزان تمایل آمریکائیان به مایه کوبی در برابر ویروس کرونا در راستای خطوط جمعیت شناسی به ویژه سن و سطح آموزش و سواد، به شدت کاهش مییابد.  در حالی که تنها هفت درصد از شهروندان بالای  ۶۵ ساله گفته اند که هیچ گاه واکسن دریافت نخواهند کرد، اما این میزان در میان افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله تنها ۲۰ درصد است.

از میان ۹۳ درصد از شهروندان سالخورده آمریکا متمایل به دریافت واکسن، شمار زیادی (۵۷) درصد می گویند فوری آن را دریافت خواهند کرد و تنها ۳۶ درصد انتظار خواهند کشید. همچنین ۸۰ درصد بزرگسالان زیر ۳۰  ساله مایل به دریافت واکسن هستند، اما احتمال اینکه بگویند صبر خواهند کرد ۵۰ درصد، و میزان کسانی که می گویند مایل به دریافت فوری آن هستند، ۳۰ درصد است.

احتمال تمایل آمریکائیان دارای سطوح بالاتر آموزشی به واکسینه شدن، بیشتر از افرادی در سطوح پائینتر سواد بوده است. در حالی که از میان هر ۱۰ تن با درجه دانشگاهی کارشناسی،  ۹ تن به واکسینه شدن ابراز تمایل کرده اند، اما تنها ۸۰ درصد شهروندان دارای درجه تحصیلی دبیرستان یا کمتر، چنین گفته اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.