عزم چین برای حفاظت جهانی از محیط زیست

 آمارها نشان می دهد چین باسرمایه گذاری که برای مهار این پدیده انجام داده است در طول سال های آینده باعث کاهش مرگ و میر ناشی ازبلایای طبیعی اقلیمی خواهدشد .درنشست مجازی بین المللی "آرمانهای اقلیمی " رئیس جمهور چین ازهمه ی کشورها خواست که دراین زمینه تحولات اقلیمی تلاش کنند.

براین اساس به سراغ دکتر بهلول علیجانی بنیان گذار اقلیم شناسی سینوپتیک ایران واستاد دانشگاه خوارزمی رفتیم ودراین باره به گفتگو نشستیم.

که مشروح آن را در ذیل میخوانید:

تحلیل شما در مورد سخنرانی اخیر رئیس جمهور چین در نشست بین المللی آرمانهای اقلیمی چیست ؟

بحث های که درسخنرانی آقای شی جین  پینگ مطرح شد این بوده که چین متعهداست گاز دی اکسید کربن وگازهای گلخانه ای راکاهش دهد. رئیس جمهور چین دراین نشست سه پیشنهاد مطرح کردند که این پیشنهادات  درتوافقنامه پاریس هم آمده است. در این توافقنامه روی اقتصاد سبزدرجهان تاکید شده که باید جهان به سمت این اقتصاد برود .رئیس جمهورچین تاکید داشتندکه کشورها تک محورعمل نکنند بلکه باهمکاری هم معضلات اقلیمی دنیا را حل کنند.در این سخنرانی به نکته جدیدی اشاره نشده تا به توافقنامه پاریس اضافه شود بلکه بیشتر تشویق وتوصیه به همکاری کشورها برای بازیافت سبز وآرمانهای اقلیمی بوده است. 

رئیس جمهور چین در این نشست سه پیشنهادی ارائه کرده اند به نظر شما چقدر می تواند این پیشنهادات راهگشا باشد؟

اگرکشورها نسبت به مسائل اقلیمی عملگرا باشند حتما راهگشا است.تمام پیشنهادات مطرح شده در ذات کنوانسیون پاریس آمده است که باهمکاری کشورها به نتیجه خواهد رسید. اگردولت ها تک محورعمل نکنند وازطرف دیگرکشورهای توانمند نیزکمک کنند تاجهان به سمت صنعت سبزحرکت کند حتما مشکلات ومعضلات اقلیمی حل خواهدشد. درموضوع اقلیم، کشور چین اعلام کرده برای بازیافت سبز اقداماتی راانجام داده ومتعهد است تا سال ۲۰۳۰ به تعهدات خود درمقابل چالش جهانی اقلیم عمل کند.همچنین رئیس جمهور چین به همه ی کشورها توصیه کرده آنهاهم تعهداتشان عمل کنند.

اگر چین به تعهداتی که داده عمل کند چه تاثیراتی روی اقلیم جهانی خواهدگذاشت ؟

اگر چین به مسائلی که به آن متعهد است ورئیس جمهورشان نیزبه آن اشاره کرده عمل کنند حتما تاثیر قابل توجه ای در جهان خواهد گذاشت. به این موضوع توجه کنید ازوقتی که بیماری کرونا درجهان گسترده شده و از طرف دیگر به دلیل مسائل بهداشتی فعالیتهای صنعتی کم شده اند تولیدگاز کربنیک پایین آمده وحال طبیعت کمی بهتر شده است. اما موضوعات اقلیمی فقط با عمل کردن چین به تعهداتش حل نخواهدشد بلکه امریکا هم باید در کنارچین دراین زمینه اقدام کند وهمچنین بایدتمام کشورهای باهماهنگی  وهمکاری هم اقدامات لازم را داشته باشندتا نتیجه بخش باشد.

نظر شما درمورد چالش اقلیم جهانی که رئیس جمهور چین به آن اشاره کرده چیست ؟

درسخنرانی چند روز گذشته دبیرکل سازمان جهانی به این موضوع اشاره شده است.بنده در سخنرانی هایم بارها  به این موضوع اشاره کرده ام که تغییراقلیم یک مسئله بسیار بزرگی است که بشر به محیط وارد کرده است. ازسال ۱۹۵۰ به بعد جهان فعالیتهای زیادی درجهت توسعه انجام داده که باعث شده در سال ۱۹۸۷ اعلام کندکه دیگر این توسعه نمی خواهد. رییس جمهور چین در سخنرانیش به فلسفه جدیدتوسعه اشاره کردکه منظور آن توسعه پایدار بوده است.او گفته باید توسعه پایدار را گسترش دهیم .زیرا بشرخسارتهای زیادی به طبیعت واردکرده است. به طوری که در سال ۲۰۱۹ بالاترین مخاطرات در سطح جهان مثل سیل ،خشکسالی ،تگرگ ، آتش سوزی جنگلها رخ داده که بی سابقه بود.این خسارتها ناشی از فعالیتهای  بشر برای توسعه بوده که طبیعت قهر خود را با گسترش بیماری کرونا در جهان نشان داده است. چاره این موضوع اصلاح زندگی بشر می باشدکه فقط باکم کردن صنعت وگازدی اکسید کربن حل نمی شود بلکه انسان ها باید از طبیعت و حیات وحش خارج شود. کار با حیات وحش و زندگی با حیوانات به صفر برسانند.بایدکشاورزی نامطلوب وناپایدار اصلاح شود. همه ی این اصلاحات با همکاری بین کشورها صورت می گیرد تاآرزوی رییس جمهور چین محقق شود.

رئیس جمهور چین در نشست بین المللی به چالشی اقلیم جهانی اشاره کرده است همه می دانند این چالش را  سیاست مداران وصاحبان قدرت ایجاد خواهند کرد چه دلیلی وجود داردکه این افراد حاضر به همکاری نیستند؟

سوال خوبی مطرح کردید. بنده به عنوان یک اقلیم شناس روی تغییرات اقلیمی مطالعات وکارهای زیادی انجام داده ام. اقلیم شناسان باید بتوانند سیاستمداران را مجاب کند تادر برنامه هایشان فرایند اقلیم را درنظر بگیرند. همه ی سیاستمداران به بهانه منافع ملی حاضر به قبول اقلیم دربرنامه هایشان نیستند چون میزان توسعه کشورشان پایین می آوردو هزینه براست. آنها عادت کرده اند برنامه های توسعه ای را بدون درنظرگرفتن اقلیم وطبیعت روتین بنویسند.

چگونه باید سیاستمداران وصاحبان نظران قانع کرد تا مردم آگاهی وآموزش لازم را ببینند؟

اول باید این اشخاص را قانع کرد. درواقع مراحله اول آموزش باید روی صاحبان قدرت وسیاستمداران صورت گیرد چون تمام برنامه های جهان در هم تنیده شده است به طوری که اگر بخواهیم برنامه ای  را اجرای کنیم همواره بامشکلات زیادی روبروی هستیم .پیشنهاد بنده برای آموزش همگانی و بلند مدت این است که باید پایگاه های ملی ومحلی در سطح جهان اصلاحاتی درخود انجام دهند.حتی پیشنهاد شده دبستانهای محیط زیستی دایرشود تا آموزش از دبستان شروع شود وکاربردی ترباشد. این شیوه در کشور چین تجربه موفقی داشته است که می تواند الگویی برای شایر کشورها باشد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.