آغاز رقابت بر سر جانشینی مرکل

گمانه زنی ها در مورد نامزدهای احتمالی ریاست حزب دموکرات مسیحی آلمان (CDU) با ورود سه چهره شناخته شده این حزب به عرصه رقابت سیاسی، سرانجام روندی جدی به خود گرفته است.

رسانه های آلمانی از جمله خبرگزاری د.پ.آ. با اشاره به نخستین مناظره انتخاباتی «فردریش مرتس»،  «آرمین لاشت» و «نوربرت روتگن» چهره های مطرح این حزب برای جانشینی مرکل نوشتند که یکی از این سه نفر از ۱۶ ژانویه (۲۷ دی) ریاست حزب را به دست خواهد گرفت.

در اولین دور رسمی مناظره نامزدها در مرکز حزب در برلین ، شباهت بسیاری از نظر محتوای برنامه ها بین مرتس به عنوان رئیس پیشین گروه پارلمانی حزب ، لاشت نخست وزیر ایالت نوردراین وستفالن و راتگن سیاستمدار مسائل خارجی مشاهده شد. آنها تنها در موارد اندکی مانند سیاست های آموزشی و مسئله سازگاری خانواده اختلاف نظر داشتند.

این مناظره تلویزیونی که در اینترنت نیز به صورت مستقیم پخش شد، آغاز مبارزات انتخاباتی رسمی داخلی برای تعیین رهبری حزب بود. بیش از ۷۰۰ عضو از طریق ویدئو ، ایمیل یا پیام صوتی سوالات خود را از آنان مطرح کرده بودند و هر نامزد به نوبت پاسخ های خود را به این سوالات می داد.

لاشت به مقامات حزبش هشدار داد که فقط به حزب سبزها به عنوان شرکای احتمالی ائتلاف در کارزار انتخاباتی آینده نگاه نکنند. وی به تجربه خود در تشکیل دولت ائتلافی محلی با حزب دموکرات آزاد (FDP) در ایالت نورد راین وستفالن به عنوان یک نمونه خوب اشاره کرد و گفت: «این حزب شریکی است که خصوصاً به ما نزدیک است. طبق بررسی ها احتمال ائتلاف با مشارکت FDP در حال حاضر وجود ندارد. اما من فکر می کنم تنها تمرکز روی سبزها اشتباه است.»

با این حال روتگن خواستار یک کارزار انتخاباتی مستقل شد و گفت: «یک کارزار انتخاباتی ائتلافی اشتباهی است که نباید مرتکب شویم. حزب دموکرات مسیحی در سیاست های اقلیمی به اعتبار نیاز دارد و باید این را با صلاحیت خود در اقتصاد بازار که به آن شهره است، ترکیب کند.» مرتس نیز با تاکید بر ویژگی های این حزب یادآور شد: ما باید اطمینان حاصل کنیم که در همه مسائل، احزاب سیاسی دیگر خود را در برابر ما بسنجند و ما خود را در برابر آنها بسنجیم".

پیش از این اعلام شده بود کنگره حزبی در تاریخ مقرر برگزار خواهد شد اما همه گیری کرونا موجب شده در میان رهبران CDU بحث در مورد به تعویق انداختن مجدد برای انتخاب رئیس جدید مطرح شود. طبق اطلاعات نشریه &#۳۹;بیلد&#۳۹; ، آنگلا مرکل صدراعظم (CDU) روز دوشنبه در هیئت رئیسه حزب در این مورد به رایزنی پرداخته و ۱۶ ژانویه به عنوان تاریخ برگزاری این گردهمایی دیجیتال مشخص شده است.

در حال حاضر «آنه گرت کارن باوئر» ریاست حزب را به عهده دارد، اما او در ماه فوریه از این سمت کناره گیری کرده و به شکل موقت تا انتخاب رئیس جدید به اداره امور می پردازد. در کنگره حزبی علاوه بر رئیس حزب ، معاونین و سایر اعضای نهادهای مدیریتی نیز انتخاب می شوند. اما روند انتخاب رئیس و دیگر اعضای هیئت مدیره با شرایط کنونی کمی پیچیده شده است. آنچه که تا کنون مشخص شده این است که دست کم هیچ کنفرانس حضوری برگزار نخواهد شد.

از آنجا که یک رای دیجیتالی اطمینان قانونی کافی برای انتخاب رهبر جدید حزب را ارائه نمی دهد، سران حزب به یک مدل مرکب رسیده اند: ابتدا ۱۰۰۱ نماینده باید بصورت آنلاین رای دهند و سپس نتیجه را کتباً تأیید کنند.

نظرسنجی ها نشانگر پیشتازی مرتس نسبت به دو رقیبش است و پس از او روتگن و لاشت قرار دارند. مرتس رهبر پیشین گروه پارلمانی اتحادیه دموکرات مسیحی در همه نظر سنجی ها درباره رهبری حزب در جایگاه نخست قرار دارد. وی با سیاست های مشخص و اقتصاد آزاد قطب قدرتمندتری نسبت به دو رقیب خود ایجاد کرده است. در این میان آرمین لاش در بدترین وضعیت است. نخست وزیر نوردراین-وستفالن نه تنها با وضعیت بحرانی کرونا در ایالت خود دست و پنجه نرم می کند ، بلکه چندین اشتباه نیز مرتکب شده است. اخیراً ، وی با بستن یک قرارداد چند میلیون یورویی با یک تولید کننده ماسک محافظ ، خبرساز شد.

این در حالی است که طرفداران مرتس در این حزب می ترسند که حضور لاشت در رقابت، در نهایت وزنه را به سوی او بچرخاند. آنها می گویند نباید لاشت را دست کم گرفت؛ تا اندکی قبل از انتخابات گذشته در این ایالت ، به سختی کسی فکر می کرد که او شانس جدی داشته باشد اما امروز نخست وزیر است.

در این میان از چهره هایی مانند «ینس اشپان» وزیر بهداشت که جاه طلبی خود را برای رسیدن به ریاست حزب، پنهان نکرده به عنوان گزینه های دیگر یاد می شود. در این میان «مارکوس زودر» نخست وزیر ایالت بایرن و رئیس حزب سوسیال مسیحی (CSU) خواهر خوانده حزب حاکم آلمان، از مهره های صاحب نفوذ در بحث تعیین جانشین مرکل است. ناظران می گویند بعید است که او با رئیس جدید CDU در مورد صدارت اختلاف پیدا کند. اما این به شرطی است که گزینه ضعیفی برای ریاست انتخاب نشود.

دولت مرکل زمان برگزاری انتخابات سراسری پارلمان این کشور را که تعیین کننده صدراعظم آینده است، روز یکشنبه ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۱ (۴ مهر ۱۴۰۰) تعیین کرده است. به طور سنتی در آلمان رئیس حزب پیروز انتخابات مامور تشکیل دولت می شود. آنگلا مرکل اعلام کرده که قصد ندارد در این دوره از انتخابات حضور یابد و سرانجام پس از ۱۶ سال ریاست دولت، از سیاست کناره گیری می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.