به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از این خشمگین است که ویلیام بار، دادستان کل در حال کناره گیری دولتش به شکل علنی تحقیقات دو ساله جاری علیه هانتر بایدن، پسر جو بایدن، رئیس جمهور منتخب را اعلام نکرد و حالا با مارک میدوز، رئیس دفتر کاخ سفید و پت سیپولون، مشاور حقوقی کاخ سفید و همپیمانانی در خارج از این نهاد به مشورت درباره این موضوع پرداخته است.

چند مقام دولت ترامپ و جمهوریخواه نزدیک به کاخ سفید بدون افشای نامشان این موضوع را به آسوشیتدپرس مطرح کردند.

این منابع گفتند، ترامپ فراتر از انتصاب یک دادستان ویژه برای تحقیق درباره هانتر بایدن، علاقمند به این است که یک دادستان ویژه دیگر برای بررسی ادعاهای بی اساس خودش در خصوص تقلب در انتخابات منصوب شود. اما اگر او انتظار دارد دادستان کل موقت جدیدا اعلام شده در دولتش در قبال هر دو موضوع فراتر از ویلیام بار عمل کند او احتمالا خیلی سریع مایوس خواهد شد.

ویلیام بار روز دوشنبه اعلام کرد از سمتش استعفا میدهد و این استعفا از هفته آینده اجرایی میشود. او برنامه‌اش را حدود یک هفته بعد از آنکه هانتر بایدن علنا از تحت تحقیق قرار گرفتنش در ارتباط با مسائل مالی خبر داد، فاش کرد. این به طور کلی سیاست وزارت دادگستری آمریکاست که تحقیقات در حال پیشرفت را افشا نکند هر چند که افرادی که موضوع این تحقیقات باشند می‌توانند آن را افشا کنند.

روزن، معاون دادستان کل آمریکاست که قرار است به زودی به جای ویلیام بار موقتا عهده‌دار سمت دادستان کلی شود. او از ماه مه ۲۰۱۹ به عنوان معاون ارشد ویلیام بار خدمت کرده اما عمدتا خودش را در کانون توجه قرار نمی داده است. او روز سه شنبه در بیانیه ای گفت، به خدمت کردن در این سمت "مفتخر" است و "همچنان به تمرکز بر اجرای اولویتهای کلیدی وزارت دادگستری ادامه خواهد داد".

بر اساس این گزارش، ترامپ همچنین در حال سنجیدن گزینه‌هایش بوده و بررسی می‌کند آیا روزن را برای انتصاب دادستان ویژه تحت فشار قرار دهد یا در صورت لزوم این دادستان کل موقت را با کسی که با احتمال بیشتر به اجرای خواسته‌هایش بپردازد جایگزین کند. او از تیم وکلایش شامل رودی جولیانی، وکیل شخصی خودش، خواسته بررسی کند که آیا رئیس جمهور اختیار تعیین یک دادستان ویژه از جانب خودش را دارد یا خیر.

مساله کلیدی دیگر این است که آیا روزن می‌تواند در برابر فشارهای ریاست جمهوری و حملات بالقوه علیه خود در آخرین هفته‌های دولت ترامپ ایستادگی کند یا خیر. اگر که روزن ایستادگی نکند ممکن است به نفع افراد دیگری که بیشتر مایل به انجام خواسته ترامپ باشند کنار زده شود.

دستیاران ترامپ با اعتقاد به اینکه یک تحقیقات از جانب یک دادستان ویژه می‌تواند به دولت بایدن حتی قبل از آغاز به کارش آسیب وارد کند، از این رئیس جمهور آمریکا خواسته اند به انتصاب آن اصرار کند و رئیس جمهور بعد نخواهد توانست به آسانی جلوی این تحقیقات را بگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.