ترامپ می‌تواند دوباره نامزد انتخابات شود؟

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، روز هفتم نوامبر، جو بایدن با پیروزی در ایالت پنسیلوانیا و کسب حداقل ۲۷۰ رای لازم مجوز ورود به کاخ سفید را به دست آورد.

با این حال، گرچه ترامپ در انتخابات باخته است اما براساس قانون اساسی آمریکا او هنوز می‌تواند یک بار دیگر در سال ۲۰۲۴ برای ریاست جمهوری اقدام کند.

متمم بیست و دوم قانون اساسی تصریح می‌کند "هیچ شخصی نمی‌تواند برای پست ریاست جمهوری بیش از دو بار انتخاب شود." با این حال، چنین الزامی یک چارچوب زمانی برای اینکه آن دو دوره چه زمانی باشند، ندارند.

برایان لانزا، مشاور سابق ترامپ پنجشنبه در برنامه "تودی" گفت، به اعتقاد او رئیس جمهوری آمریکا برای شرکت در انتخابات ظرف چهار سال آتی در "موقعیت خوبی" خواهد بود.

او تاکید کرد: همه فکر می‌کردند این انتخابات انفجاری می‌شد. ما درباره پیشتازی دو رقمی حرف می‌زدیم، پیروزی قاطع در آرای الکترال و اکنون از آن بسیار دور هستیم. اگر قرار بود به رئیس جمهور توصیه‌ای داشته باشم، به او می‌گفتم که شما اکنون در موقعیت خوبی هستید ولی کم آورده‌اید و چهار سال دیگر دوباره نامزد شوید.

حتی منابعی ناشناس در گفتگو با آکسیوس از تمایل ترامپ برای نامزدی دوباره در انتخابات خبر داده‌اند. با این حال ترامپ به طور علنی حرفی درباره نامزدی در رقابت ۲۰۲۴ نزده است.

چنانچه او دوباره نامزد شود، اولین رئیس جمهوری نیست که چنین کاری انجام خواهد داد؛ رئیس جمهور گروور کلیولند هم در ۱۸۹۲ دومین برد انتخاباتی خودش را به همین صورت رقم زد. کلیولند در ۱۸۸۴ به عنوان بیست و دومین رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد اما دومین تلاش او مقابل رقیب جمهوریخواهش ناکام ماند. او در ۱۸۹۲ دوباره برای ورود به کاخ سفید تلاش کرد و توانست بیست و چهارمین رئیس جمهوری آمریکا شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.