نخست وزیر عراق عازم ترکیه شد

دفتر «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق اعلام کرد: الکاظمی صبح امروز در صدر یک هیات وزاری بزرگ در سفری رسمی بغداد را به مقصد آنکارا ترک کرد.

این بیانیه افزود: الکاظمی در این سفر با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور و سایر مقامات ترکیه درباره تقویت همکاری های دو جانبه بین عراق و ترکیه و تعدادی پرونده و موضوعات مورد علاقه مشترک بحث و گفت وگو خواهد کرد.  

«فواد حسین» وزیر خارجه عراق سه شنبه شب برای تهیه مقدمات سفر الکاظمی رهسپار آنکارا شد و روز چهارشنبه با «مولود چاوش اوغلو» همتای ترکیه ای خود درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای بحث و تبادل نظر کرد.

«حسن الجنابی» سفیر عراق در ترکیه نیز یکشنبه گذشته گفته بود که سفر الکاظمی و هیات وزاری همراهش افق همکاری دو جانبه را خواهد گشود و پرونده‌های مهمی در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و امنیتی را با مقامات بلندپایه ترکیه مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

وی افزوده بود که نفوذ تروریستها از مرزها و عملیات نظامی مرتبط با آن، فعال‌سازی و افزایش مبادلات تجاری که در حال حاضر ۱۵ میلیارد دلار است و نیز مسائل همکاری در زمینه آب، مرزها، صادرات و واردات نفت و اقتصاد و همچنین فعال‌سازی کمیته‌های مشترک بین دو کشور بویژه شورای عالی همکاری راهبردی بین عراق و ترکیه و کمیته مشترک اقتصادی عراق به ریاست وزیران نفت و انرژی دو کشور از مهمترین پرونده‌های مورد بحث خواهد بود.

الجنابی همچنین به "وجود پرونده حقوقی دشواری اشاره کرد که برخی از اجزای آن درباره اموال بلوکه شده عراق" است.

وی در عین حال به فرصت‌های سرمایه‌گذاری، مبارزه با فعالیت‌های پولشویی و الزامات همکاری و هماهنگی در این زمینه اشاره کرد.

الجنابی خاطرنشان کرد: پرونده‌های روابط دوجانبه دشوار است، اما دو هیات در مورد آنها با روحیه یافتن راه حل و تداوم گفت وگو از طریق کمیته‌ها و کارشناسان فنی، خواه در زمینه امنیت، ثبات، تروریسم و ‌تعقیب افراد مورد پیگرد قانونی یا پرونده‌های انرژی، مالی، مرزها، آب و سایر پرونده‌ها بحث خواهند کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.