بهره برداری 4 ایستگاه خط یک متروی تبریز با حضور رئیس جمهور

مراسم افتتاح در تبریز در ایستگاه شهید باکری با حضور استاندار، معاون عمرانی استاندار اعضای شورای شهر و مدیران شهری برگزار شد.

این چهار ایستگاه با اعتباری بالغ بر ۴۷۴۰ میلیارد ریال هزینه ریالی ۸.۴۰۰ میلیون یورو اعتبار ارزی به بهره برداری رسید و ایستگاه‌های باقی مانده خط یک مترو تبریز نیز تا پایان این دوره مدیریت شهری افتتاح خواهد شد.

ایستگاه شماره ۹ سالار ملی: ایستگاه میدان قطب واقع در خط یک متروی تبریز در محل میدان قطب تبریز با ۳۹۴۱ مترمربع مساحت و زیر خیابان امام خمینی (ره) قرار دارد. تراز بلیط‌ فروشی به عرض ۲۵ متر و به طول ۱۰۰ متر بوده که شامل فضاهای اتاق فروش بلیط، حسابداری، رئیس ایستگاه، اتاق سرور، اتاق اطفای حریق، مخابرات، کمک‌های اولیه، اتاق پلیس، رختکن پرسنل، توزیع برق، اتاق‌های هواساز، اتاق باطری است. مبلغ کل اجرای پروژه شامل هزینه‌های ساختمانی، تملک و تجهیزاتی ۱۲۵۰ میلیارد ریال و ۱/۲  میلیون یورو است. این ایستگاه دارای چهار دستگاه آسانسور و ۱۲ دستگاه پله برقی است.

ایستگاه شماره ۱۶ میدان امام حسین(ع): ایستگاه امام حسین(ع) واقع در خط یک قطار شهری تبریز، با ۷۵۰۰ متر مربع مساحت در ضلع شمال شرقی میدان امام حسین(ع) قرار دارد. عمق این ایستگاه حدود ۱۸ متر است و به منظور استفاده کلیه شهروندان به ویژه افراد کم‌توان و ناتوان از حمل و نقل عمومی تلاش شده است تا کلیه امکانات و تجهیزات مورد نیاز شامل چهار دستگاه آسانسور، ۸ دستگاه پله‌برقی، رمپ‌های افراد کم‌توان و مسیر ویژه تردد روشندلان فراهم باشد. ایستگاه امام حسین داراری دو ورودی شامل ورودی جنوبی و ورودی شمالی بوده و جمع کل هزینه‌کرد ساختمانی، تجهیزاتی و تملک ۱۵۰۰ میلیارد ریال و ۲/۳ میلیون یورو است.

ایستگاه شماره ۱۷ شهید باکری: پروژه ایستگاه شهید باکری در زمینی دایره‌ای شکل وسط میدان شهید باکری به قطر ۹۱ متر به مساحت ۷۰۰۰ مترمربع عرصه در دو طبقه تراز سکوی طبقه بلیط فروشی احداث شده است. کل مساحت زیربنای ایستگاه با احتساب گالری‌های دسترسی حدودا ۱۱۱۰۰ مترمربع و محوطه آن ۴۰۰۰ متر مربع است. در هر ورودی دو دستگاه پله برقی تعبیه شده و یک پله ثابت به علاوه یک دستگاه آسانسور حمل معلولان منظور شده است. مبلغ کل اجرای پروژه شامل هزینه‌های ساختمانی، تملک و تجهیزاتی ۱۲۵۰ میلیارد ریال و ۲/۱ میلیون یورو است.

ایستگاه شماره ۱۸ نور: ایستگاه نور آخرین ایستگاه خط یک قطارشهری تبریز در غربی‌ترین نقطه شهر و در منطقه لاله واقع شده و به دپوی غربی خط یک متصل است. طول ایستگاه ۱۰۰ متر و عرض آن در سازه اصلی ۳۳ متر دارای دو رشته پله خروجی به محوطه ایستگاه ختم می‌شود. مجموع مساحت زیربنای ایستگاه ۵۵۰۰ مترمربع بوده و ارتفاع تراز سکوهای ایستگاه از خیابان ۵.۵ متر است. اتاق‌های تجهیزاتی شامل LPS  و اتاق سیگنالینگ و مخابرات در طرفین سکو جانمایی شده و بقیه اتاق‌ها در طبقه بلیط‌فروشی پیش‌بینی شده است. این ایستگاه شامل چهار دستگاه پله‌برقی و سه دستگاه آسانسور است. جمع کل هزینه‌کرد ساختمانی، تجهیزاتی و تملک این پروژه ۸۲۰ میلیارد ریال و ۱/۹ میلیون یورو است.

آیین رونمایی و افتتاح پروژه‌های عمرانی شهرداری‌ها به منظور تبیین دستاوردها و اقدامات دولت تدبیر و امید و اطلاع رسانی اقدامات موثر مجموعه مدیریت شهری در کشور انجام یافت.

به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، از میان پروژه‌های شاخص احصا شده از شهرداری‌های سراسر کشور، پنج پروژه شامل ساخت و تولید ۵۰ دستگاه واگن مترویی برای شهرهای تبریز، اصفهان و شیراز در کارخانه ایریکو شهر ابهر در زنجان با اعتبار ۱۳۵۰ میلیارد تومان، بهره برداری از دو ایستگاه مترو تهران با ۵۴۲ میلیارد تومان اعتبار، نیروگاه زباله سوز ۲۰۰ تنی شهر نوشهر با ۴۰۴ میلیارد تومان اعتبار، پایانه زیرسطحی مجد و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد مقدس با ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار و بهره برداری از چهار ایستگاه متروی تبریز با ۴۷۴۰ میلیارد ریال هزینه ریالی ۴۰۰/۸ میلیون یورو اعتبار ارزی به بهره برداری رسیدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.