هشدار درباره کم تحرکی در کشور

افشین ملایی روز پنجشنبه در نشست با مسوولان ورزش همگانی خراسان رضوی در مشهد افزود: رشد کم تحرکی در سال ۸۶ حدود ۳۱ درصد بود و در سال ۹۵ به ۵۶ درصد رسید، در این مدت کم تحرکی مردان از ۲۲ به ۴۶ درصد و در زنان از ۴۰ به ۶۳ درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: طبق آمار در سال ۹۱ حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور بین ۱۵ تا ۲۹ سال و جوان بودند که این میزان در سال آینده به ۲۱ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. جمعیت کشور رو به پیری است و اگر فکری به حال آن نکنیم با شرایط پیچیده روبرو می‌شویم.

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی گفت: پارسال در پایش فشار خون ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیش فشاری خون داشتند که نشان می‌دهد سبک زندگی مردم فعال نیست و در نتیجه بیشتر به بیماریهای مختلف مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه مساله اصلی در توسعه ورزش همگانی برگزاری هرچه بیشتر رویدادهای ورزشی نیست افزود: ما می‌توانیم هزاران رویداد برگزار کنیم در عین حال شاهد باشیم که شیوع کم تحرکی رو به افزایش است اما هدف اصلی اصلاح رفتار مخاطب است.

ملایی ادامه داد: اصلاح رویکرد و استفاده از رویکردهای نوین در ورزش همگانی مطابق با شرایط دنیای پیشرفته امروز از ضرورتها است و می‌توان با اصلاح رویکرد اثر بخشی ورزش همگانی را افزایش داد.

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی با بیان اینکه رویکرد فدراسیون ورزش همگان برای اجرای ماموریت سازمانی خود، رویکرد بازاریابی اجتماعی است گفت: سعی کردیم تا حد امکان همه استانها را با این کلید واژه آشنا کنیم و با استفاده از استراتژی و اقدامات بازاریابی به سوی اصلاح زندگی مردم حرکت کنیم.

وی افزود: بازاریابی اجتماعی با تجاری تفاوت دارد. در بازاریابی تجاری کسب سود و سهم بیشتر به عنوان هدف است اما در بازاریابی اجتماعی رساندن فایده و بهبود رفتار مخاطب در جامعه مورد نظراست. همچنین بازاریابی تجاری توسط بخش خصوصی انجام می‌شود ولی بازاریابی اجتماعی توسط دولتها و برای بهبود شرایط اجتماعی جامعه انجام می‌گیرد.

ملایی ادامه داد: سبک زندگی مردم و مکانیزه شدن زندگی در جهان که حاصل تمدن امروز است به سوی استفاده افراطی از تکنولوژی حرکت می‌کند و روزبهروز زندگی شهروندان به سوی کم تحرکی نهادینه می‌شود.

وی گفت: افزایش هزینه‌ها از دیگر عوامل کم تحرکی است. همچنین به هماهنگی و ارتباطات بین بخشی کمتر توجه کردیم و وزارت ورزش با وزارت آموزش و پرورش ارتباط ارگانیک ندارد. جامعه کارگری و نیروهای مسلح نیز هر کدام جداگانه فعالیت ورزشی خود را انجام می‌دهند که این عوامل باعث شده آنگونه که باید ورزش همگانی نهادینه نشود.

در این نشست، بخش آموزش فضای مجازی پایگاه اینترنتی هیات ورزشهای همگانی خراسان رضوی نیز افتتاح شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.