هشدار پارلمان انگلیس درباره تداوم بازداشت محمد بن نایف

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت که هیئت تحقیقات پارلمانی انگلیس نسبت به پیامدهای تداوم بازداشت محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان برای ریاض و غرب هشدار داده است.

این هیئت اعلام کرد که بن نایف از زمان بازداشت در ماه مارس گذشته تاکنون وزن زیادی را از دست داده و از درد مفاصل رنج می‌برد و همین مسئله باعث شده که نتواند حرکت کند.

طبق این گزارش، شواهد حاکی از آن است که ولیعهد سابق سعودی فرصت حضور در دادگاهی مستقل و بی‌طرف را پیدا نکرده است و مقامات مانع از ارتباط وی با وکلایش شده‌اند.

این هیئت همچنین مقامات عربستان را مسئول ممانعت از دیدار بن نایف با پزشک و خانواده‌اش دانست.

طبق اعلام این هیئت، محمد بن نایف پس از ۹ ماه حبس در سلول انفرادی آزاد شد اما اکنون او را تهدید کرده‌اند که اگر بخشی ار سرمایه‌اش را به دولت ندهد بار دیگر به سلول انفرادی بازگردانده خواهد شد.

گاردین به نقل از هیئت مذکور نوشت: شکست عربستان در پیروی از استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر باعث تضعیف عربستان و امنیت غرب می‌شود.

هیئت تحقیقات پارلمان انگلیس در ادامه نسبت به مخالفت عربستان با انجام تحقیقات در این باره و عدم همکاری تأکید کرد که خالد بن بندر بن سلطان، سفیر ریاض در لندن توضیحات مختصری را در این باره به رئیس هیئت مذکور ارائه داده است.

این هیئت همچنین از پلیس اینترپل خواست که از همکاری با مقامات سعودی در زمینه تعقیب شهروندان سعودی مقیم خارج خودداری کند.

هیئت تحقیقات پارلمان انگلیس در ادامه از سران گروه ۷ نیز خواست که هرگونه تبادل زندانی یا استرداد مجرمین به عربستان و همچنین توافق نامه‌های عدالت کیفری را با توجه به عدم تمایل عربستان به انجام تعهدات قانونی بین‌المللی در قبال شهروندان خود ، به حالت تعلیق درآورند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.