دعوت الکاظمی از نخست‌وزیر کویت برای سفر به بغداد

در بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق آمده است: «سالم غصاب الزمانان» سفیر کویت در بغداد امروز با الکاظمی دیدار کرد.

بر اساس این بیانیه، در این دیدار همکاری بین دو کشور همسایه و تحکیم روابط دوجانبه و تقویت روابط اقتصادی مشترک و پیگیری کمک‌های مالی بلاعوض که در جریان کنفرانس بازسازی عراق به میزبانی کویت در سال ۲۰۱۸ میلادی وعده آن به این کشور داده شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این بیانیه آمده است: در این دیدار همچنین فعال‌سازی کمیسیون عالی وزاری عراق و کویت و تقویت کار آن بررسی شد.

این بیانیه تصریح کرد: نخست‌وزیر عراق در این دیدار بر تمایل بغداد برای پایه‌ریزی بهترین روابط و راههای همکاری با کویت در همه بخش‌ها در راستای تامین ثبات منطقه و رفاه ملت‌های آن تاکید کرد.

براساس این بیانیه، نخست‌وزیر عراق در این دیدار همچنین از «شیخ صباح الخالد الصباح» نخست‌وزیر کویت برای سفر به بغداد به منظور افزایش همکاری مشترک بین دو کشور دعوت کرد.

دیدار سفیر کویت با نخست‌وزیر عراق، شش روز پس از ملاقات «فواد حسین» وزیر خارجه عراق با مقامات بلندپایه کویتی انجام شد. فواد حسین بیست و چهارم آذرماه جاری در سفری به کویت با امیر و دیگر مسئولان این کشور به طور جداگانه دیدار و گفت وگو کرد.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق آن زمان در بیانیه‌ای کوتاه و بدون اشاره به جزئیاتی اعلام کرد که فواد حسین وزیر خارجه عراق در دیدار با شیخ «نواف احمد الجابر الصباح» امیر کویت، نامه الکاظمی نخست‌وزیر عراق را تسلیم وی کرد.

دوازدهم آبان ماه گذشته نیز «سالم الزمانان» سفیر کویت در بغداد با «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق دیدار و درباره روابط بین دو کشور و تقویت آن برای همکاری بیشتر در همه زمینه‌ها در راستای منافع دو ملت و همچنین تحکیم ارزش‌های همکاری و محبت و صلح در منطقه گفت وگو و دعوت کتبی امیر کویت از صالح برای سفر به کویت را تسلیم وی کرد.

پرداخت غرامت عراق به کویت به خاطر تجاوز به این کشور در دوره رژیم صدام یکی از پرونده‌های مطرح بین دو کشور است که مقامات عراقی خواهان تعویق پرداخت آن به خاطر بحران اقتصادی و همه‌گیری «ویروس کرونا» شده‌اند.

رایزنی‌های مقامات عراقی و کویتی در طول دو ماهه اخیر در سایه تحولات منطقه و تغییرات مهم سیاسی در کویت افزایش یافته و دوطرف قرار است جلسات کمیته مشترک دوجانبه را اوایل سال آینده میلادی برگزار کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.