سنگ اندازی عربستان و اسرائیل بر سر راه برجام

"کان هالینن" روز دوشنبه از وجود نشانه‌های مثبت در تغییر رویکرد آمریکا به ایران سخن گفت و در عین حال هشدار داد که سیاست کاهش تنش میان دو کشور با دشمنان با نفوذی در داخل آمریکا و در منطقه روبرو است.

وی درباره برداشتن تحریم‌های چند لایه‌ای که دولت ترامپ علیه مردم ایران وضع کرد، اظهار کرد: امیدوارم که خیلی دشوار نباشد، اما لابی اسرائیل و سعودی همه تلاش خود را برای خراب کردن آن انجام خواهند داد.

این روزنامه‌نگار آمریکایی ادامه داد: سعودی‌ها در حال حاضر امیدوارند برای هرگونه توافق جدیدی "طرف مشورت" قرار بگیرند که نه تنها برای ایران ، بلکه روسیه ، چین ، آلمان و سازمان ملل کاملا ناپذیرفتنی است.

هالینن اضافه کرد: من نگران اظهارات اخیر وزیر خارجه آلمان هستم که می گوید؛ موضوع موشکهای بالستیک باید در هر توافق جدیدی گنجانده شوند. این به بیانی پیمان‌شکنی است. موشک‌های بالستیک بخشی از پیمان اولیه نبودند، زیرا آنها تنها راه پاسخ ایران به موشک‌های بالستیک اسرائیلی است.

وی با تاکید بر ضرورت بازگشت فوری آمریکا به برجام گفت: افزودن هر گونه شرایط جدیدی مشکل ساز خواهد شد. همه تحریم‌ها باید برداشته شود؛ البته  جمهوری‌خواهان و متحدان اسرائیل برای پابرجا ماندن آنها مبارزه خواهند کرد.

ستون نویس فارن پالیس این فاکس افزود: در عین حال من خوشبین هستم و همزمان نگران، چرا که افراد زیادی مایل هستند بر سر راه توافق هسته‌ای سنگ‌اندازی کنند.

هالینن در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور آنتونی بلینکن، جان کری و جیک سالیوان در کابینه بایدن، رویکرد تیم سیاست خارجی به وضعیت پیچیده خاورمیانه چه خواهد بود، گفت: بلینکین طرفدار توافق هسته‌ای با ایران بود و این یک نکته مثبت است.

وی افزود: اما نگرانی من این است که این افراد از حمله نظامی به افغانستان، عراق، جنگ با لیبی و سوریه حمایت کرده بودند. به طور خلاصه ، آنها دموکرات‌هایی هستند که به استفاده از قدرت نظامی برای رسیدن به اهداف مورد نظر باور دارند. بنابراین باید بگویم محتاطانه خوشبین هستم.

این تحلیلگر مسایل سیاسی تصریح کرد: فکر می‌کنم آنها می‌خواهند توافقنامه هسته‌ای ایران احیا شود، اما به طور کلی موضعشان در برابر ایران دوستانه نخواهد بود.

هالینن یادآور شد: آنها هیچ کاری برای پایان دادن به جنگ در سوریه و هیچ کاری برای حل مسائل اسرائیل و فلسطین انجام نمی‌دهند. آنها ممکن است با خاندان‌های سلطنتی خلیج فارس چندان گرم و صمیمی نباشند، اما هیچ مشکلی با سلطنت آنها نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: امیدوارم آنها برای پایان جنگ در یمن فشار بیاورند اما یادمان باشد آنها همان افرادی هستند که فکر می‌کنند حق همیشه با آمریکاست و اگر شما با این موضوع موافق نباشید، شما را بمباران می‌کنند. پس همانطور که گفتم ، محتاطانه خوش‌بین هستم.

این تحلیلگر آمریکایی درباره رویکرد بایدن به رژیم عربستان و سمت و سوی روابط ایالات متحده با عربستان سعودی گفت: بایدن در مقایسه با ترامپ نسبت به عربستان بی‌تفاوت تر است اما سیاست آمریکا در قبال خلیج فارس بر اساس منافع کشور آمریکا است.

هالینن افزود: این یعنی؛ دسترسی به انرژی و کنترل استراتژیک یکی از مهمترین مناطق کره زمین برای همه سیاستمداران ،مریکا یک اصل اساسی و تغییر ناپذیر است. بایدن شاید از عربستان انتقاد کند اما تغییری در اساس روابط نخواهد داد.

وی یادآور شد: بایدن ممکن است به سعودی‌ها بگوید که از تلاش برای به هم زدن توافق هسته‌ای ایران دست بردارند، اما من مطمئن نیستم که آنها حرف شنوی داشته باشند. هم اسرائیلی ها و هم جمهوری‌خواهان به حمایت از عربستان سعودی و تلاش برای خرابکاری در این مسیر ادامه خواهند داد.

روزنامه‌نگار آمریکایی خاطرنشان کرد: امیدوارم نگاهم به  این افراد بیش از حد منفی باشد اما من این آدم‌ها را می‌شناسم و سوابق آنها را می‌دانم. مطمئنا نیروهایی در جهان و ایالات متحده وجود خواهند داشت که خواهان سیاست خارجی جدیدی هستند که متکی به هواپیماهای بدون سرنشین، ناوهای هواپیمابر و نقض قوانین بین‌المللی نباشد.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.