برنامه کشورهای مختلف برای واکسن کرونا چیست؟

بالاخره نوبت به روزهای پایانی پاندمی رسید، روزهایی که دانشمندان از کشورهای مختلف خبر از موفقیتشان در آزمایش‌های واکسن کرونا می‌دهند و شرکت‌ها در حال تبلیغ و توزیع واکسن‌هایشان در این کشورها هستند.

اما رسیدن به این روزها، به معنای یک پایان رویایی و ناگهانی برای کووید-۱۹ نیست، هم اکنون سیاست‌مداران و پزشکان در کشورهای مختلف که خودشان هنوز موفق به تولید واکسن نشدن، در حال برنامه‌ریزی برای نحوه اولویت‌بندی تزریق واکسن کروناویروس هستند، برنامه‌هایی که در برخی کشورها به مرحله اجرا هم رسیده است.

ایران هم به شکل‌های مختلف در حال تهیه واکسن کروناست، موضوعی که البته به گفته مسئولان بخاطر تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه شده است.

براساس آنچه سعید نمکی، وزیر بهداشت گفته است ایران به سه شکل مختلف قصد تامین واکسن را دارد، اول این که از طریق مجموعه کواکس نزدیک به ۱۷ میلیون دز واکسن وارد ایران می‌شود و ۵.۵ و ۲۰ میلیون دز دیگر هم از دو شرکت دیگر وارد ایران می‌شود، براین اساس هم زمان با ورود این واکسن‌ها ۲۱میلیون نفر می‌توانند واکسینه شوند.

اگرچه که هنوز برنامه دقیقی از نحوه اولویت بندی تزریق این تعداد از سوی کشور اعلام نشده است اما آن طور که برخی از مسئولین گفتند به نظر می‌رسد سالمندان، گروه‎‌های حساس و کادر درمان در اولویت هستند.

اما برخلاف ایران، بسیاری از کشورها واکسن کروناویروس را پیش‌خرید کرده و حتی برنامه نحوه استفاده از آن تا زمان تزریق همگانی واکسن را اعلام کرده‌اند.

فرانسه؛ تزریق واکسن در ۳ مرحله

آن طور که دولت فرانسه اعلام کرده است این کشور با نزدیک به ۷۰میلیون نفر جمعیت قصد خرید ۲۰۰میلیون دز واکسن از شش شرکت مختلف را دارد و تزریق آن از اوایل ژانویه (حدود دو هفته دیگر) به شکل رایگان و داوطلبانه صورت می‌گیرد. گفته می‌شود واکسن‌ها در سه مرحله تزریق می‌شوند.

در مرحله اول، در این کشور با یک میلیون دز واکسن تامین شده از شرکت فایزر، افراد و کارمندان حاضر در خانه‌های سالمندان واکسینه می‌شوند. این اقدام از بین ماه‌های ژانویه و فوریه صورت می‌گیرد. گفتنی است تعداد زیادی از قربانیان کووید-۱۹ در فرانسه از خانه‌های سالمندان هستند.

در فاز دوم واکسیناسیون شهروندان فرانسوی گسترده‌تر می‌شود و در ماه مارس ۱۴میلیون نفر با اولویت بندی سنی یعنی به ترتیب افراد بالای ۷۵، ۶۵ و بعد کادر درمان بالای ۵۵ سال با واکسن خریداری شده از چهار شرکت مختلف نسبت به کروناویروس ایمن می‌شوتد.

مرحله پایانی هم که هدف آن تزریق به واکسن به بزرگسالان است احتمالا در اواخر بهار شروع می‌شود. دولت فرانسه تاکنون ۱.۵میلیارد دلار برای واکسیناسیون رایگاه شهروندانش کنار گذاشته است.

ترکیه؛ ۶۰میلیون نفر تا پایان بهار واکسینه می‌شوند

برخلاف فرانسه، ترکیه برنامه کاملا دقیقی از نحوه تزریق واکسن به شهروندانش ندارد، اما به نظر می‌رسد این کشور به اندازه کافی واکسن برای شهروندانش تهیه کرده است. چندی پیش وزیر بهداشت این کشور اعلام کرده بود که با شرکت چینی سینوواک برای خرید ۵۰میلیون دز واکسن کرونا به توافق رسیده‌اند که اتفاقا تا چند هفته دیگر اولین محموله این واکسن‌ها به ترکیه می‌رسد و آن‌ها قصد دارند پس از انجام آزمایش‌های لازم روی این واکسن‌ها تزریق آن را به شکل عمومی را شروع کنند.

همانند فرانسه واکسیناسیون کرونا در این کشور اجباری نیست و کادر درمان و افراد بالای ۶۵سال در اولیت تزریق‌ دزهای اولیه آن هستند، البته این کشور هنوز برنامه دقیق خود را نسبت به زمان تزریق واکسن‌های شرکت سینوواک اعلام نکرد است اما آن طور که روزنامه‌های این کشور گزارش داده‌اند تا اواخر بهار از جمعیت ۸۳ میلیونی این کشور، ۶۵میلیون نفر واکسن تزریق می‌کنند.

همچنین گفته می‌شود که این کشور در حال تهیه واکسن داخلی خود هم هست و در فاز دوم آزمایش‌های آن قرار شده است که بیش از ۲۰۰نفر داوطلب شوند.

اندونزی؛ جوانان در اولویت

اندونزی با نزدیک به ۲۷۰ میلیون نفر جمعیت یکی دیگر از مشتریان واکسن شرکت سینوواک و یکی از اولین کشورهای دریافت کننده واکسن کرونا است. این کشور تاکنون ۱.۲ میلیون دز واکسن و تجهیزات خام تولید ۱۵میلیون واکسن کرونا را دریافت کرده است. تا چند هفته دیگر هم ۱.۸میلیون دز واکسن دیگر و تجهیزات تولید ۳۰میلیون دز واکسن کرونا وارد این کشور می‌شود.

اما نحوه اولویت‌بندی این کشور برای تزریق واکسن کرونا تقریبا با همه کشورهای دنیا فرق دارند؛ واکسن کووید-۱۹ در اندونزی در ابتدا به افراد بین ۱۸ تا ۵۹ سال و با اولویت کادر درمان، پلیس و ارتش تزریق می‌شود. این در حالی است که اکثر کشورها سالمندان را در فهرست اولویت‌های واکسن کرونا در رتبه اول قرار داده‌اند.

در واقع اندونزی افرادی که بخاطر شغلشان در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند را اولویت تزریق واکسن قرار داده است، امین سوباندرو مدیر یک موسسه زیست‌شناسی مولکولی در جاکارتا در این رابطه به بلومبرگ می‌گوید: «هدف ما ایجاد ایمنی جمعی است، با واکسینه شدن فعال‌ترین گروه جمعیتی از گروه‌های دیگر هم مراقبت می‌شود، اگر تعداد محدود واکسنمان را به سالمندان تزریق کنیم تاثیرگذاری واکسیناسیون کمتر می‌شود.»

آلمان؛ تاسیس مراکز واکسیناسیون

وزیر بهداشت آلمان گفته است که انتظار می‌رود این کشور  از ۲۰۰میلیون دز واکسن شرکت فایزر که در اروپا توزیع می‌شود، ۱۰۰میلیون دز واکسن دریافت کند. آلمان یکی از همکاران شرکت آمریکایی فایزر برای تولید واکسن کرونا است و به همین علت سهم بیشتر از واکسن در اروپا به این کشور می‌شود

 اما به نظر می‌رسد این کشور هم مانند دیگر کشورهای توسعه‌یافته نه در تهیه بلکه در نحوه تزریق واکسن با چالش‌هایی روبرو شده است، قرار است از یک هفته دیگر مجوز تزریق اضطراری واکسن فایزر در آلمان صادر بشود و در صورت تایید اتحادیه اروپا از هفته بعد تزریق آن شروع شود.

این کشور هم مانند فرانسه برنامه دارد که در ابتدای ساکنین خانه سالمندان و بعد به سالمندان واکسن کرونا تزریق شود. به گفته وزیر بهداشت آلمان با ادامه این روند تا پایان تابستان ۲۰۲۱ حدود ۶۰درصد جمعیت این کشور واکسینه می‌شوند. این در حالی است که این کشور برنامه‌ریزی کرده است که در چند هفته آینده صدها مرکز واکسیناسیون در شهرهای مختلف برای تزریق واکسن ایجاد کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.