مجوز مجلس به ابراهیم رئیسی و فتاح برای کاندیداتوری در ۱۴۰۰

 «منصوبان رهبری می‌توانند کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوند» این پیشنهادی بود که امروز در صحن علنی مجلس و در جریان بررسی اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد و نمایندگان نیز با اکثریت آرا به آن رای مثبت دادند. اما سوال اینجاست این بند مجوز ورود چه کسانی به انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود؟ 

طبق قانون اساسی انتصاب برخی مناصب در حیطه اختیارات رهبری است که در این راستا رئیس قوه قضائیه از جمله افرادی است که با حکم رهبری منصوب می‌شود در این میان نام «ابراهیم رئیسی» که پیش از این هم در دایره گمانه‌زنی‌ها برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته بود مطرح می‌شود و مجوز قانونی هم موانع را کنار می‌زند. این درحالیست که چندی پیش خبرهایی منتشر شده بود که منصوبان رهبری مجوز کاندیداتوری ندارند.

از سوی دیگر از جمله منصوبان رهبری اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام  هستند که می‌تواند براساس این مجوز مجلس کاندیدای انتخابات شوند.  در این میان می‌توان از «محمود احمدی‌نژاد» تا «محسن رضایی» و «سعید جلیلی»، «عارف»، «محمد صدر» و  ... را نام برد. 

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی از دیگر مناصبی است که با حکم رهبری منصوب می‌شود در این راستا «پرویز فتاح» که اتفاقا نامش در میان افرادی که در زمره داوطلبان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به گوش می‌رسد با این مجوز مجلس می‌تواند به میدان رقابت انتخابات ۱۴۰۰ راه پیدا کند. 

اعضای شورای انقلاب فرهنگی نیز  از سوی رهبری منصوب می‌شوند که در این میان «عزت‌الله ضرغامی»، «غلامعلی حدادعادل»، «عارف»، «علی‌اکبر ولایتی»، «علی لاریجانی» و ... مجوز حضور در انتخابات ریاست جمهوی را پیدا می‌کنند. 

مخالفت مجلس با استعفای روسای قوا

از سوی دیگر مجلس در میان بندهای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با یک پیشنهاد هم مخالفت کرد و آن استعفای روسای قوا  چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری. موضوعی که دوباره نام «ابراهیم رئیسی» و «محمدباقر قالیباف» را بر سر زبان می‌اندازد و برداشتن مانعی از سر راه این دو برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری  ۱۴۰۰ است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.