بازار داغ واکسن کرونا در سرمای زمستان

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ شان مارت مدیر بخش بازرگانی بیونتک آلمان گفت: این مقدار بیش از نیمی از ۲۰ میلیون واحد از این واکسن را تشکیل می دهد که قرار است پیش از پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۰) در ایالات متحده توزیع و تزریق شود.

با توجه به تائید کاربرد این واکسن در روز دوشنبه در نهاد نظارت دارویی اتحادیه اروپا، آماده شدن این شرکت های داروسازی برای آغاز مایه کوبی کرونا و لزوم تزریق ۲ واحد از این واکسن با فاصله سه هفته؛ این مقدار واکسن، برای مصون سازی ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار شهروند ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا کافی خواهد بود.

مارت افزود: کشورهای اروپایی متقاضی، در مدت پنج روز آن را دریافت خواهند کرد.

سیرک پوئتینگ مدیر مالی شرکت بیونتک نیز گفته این شرکت قصد دارد تولید واکسن را از ماه فوریه(بهمن) در تاسیسات ماربرگ آلمان آغاز کند. ظرفیت نهایی تولید سالانه این تاسیسات که در سپتامبر خریداری شده است، تا ۷۵۰ میلیون واحد خواهد بود.

این در حالیست که پیدایش گونه تازه و جهش یافته این ویروس در انگلیس و انتشار آن در کشورهای اروپایی و دیگر نقاط جهان، بحران تازه ای ایجاد کرده و موجب سقوط بورس های بین المللی و بهای نفت شده است.

سازمان جهانی بهداشت نیز روز سه شنبه اعلام کرد برای بررسی راه‌های مقابله با گونه جدید و مسری‌تر ویروس کرونا که در انگلیس شیوع یافته است، تشکیل جلسه می‌دهد.

سازمان جهانی بهداشت که مقر آن در ژنو است، در حالی که جانب احتیاط را در زمینه صدور هشدار بزرگ در مورد گونه جدید حفظ کرده، این فرآیند را بخش طبیعی تکامل همه گیری دانسته و انگلیس را به دلیل تشخیص آن مورد تحسین و تمجید قرار داده است.

همچنین مدیرعامل شرکت دارویی بایون‌تک آلمان اطمینان داد که واکسن ضد کرونای این شرکت در برابر گونه جدید ویروس کارایی دارد، اما باید تحقیقات در این زمینه انجام شود تا در این زمینه یقین حاصل شود.

«اوگور شاهین» گفت: در حال حاضر نمی دانیم که آیا واکسن ما قادر به محافظت در برابر گونه جدید است یا نه، اما از آنجا که پروتئین های موجود روی گونه دیگر ۹۹ درصد مشابه پروتئین های گونه های غالب است، بایون‌تک به واکسن خود اطمینان علمی دارد.

شاهین تصریح کرد که بایون‌تک در حال حاضر سرگرم انجام مطالعات بیشتری است و امید دارد که در هفته آتی در این زمینه به یقین رسد. وی افزود: احتمال اینکه واکسن ما موثر واقع شود، نسبتا زیاد است.

واکسن بایون‌تک که با مشارکت شرکت آمریکایی فایزر تولید شده، مجوز استفاده در بیش از ۴۵ کشور از جمله انگلیس، آمریکا و اتحادیه اروپا را به دست آورده است.

گزارش‌های منتشر شده درمورد شیوع گونه جدیدی از ویروس کرونا در انگلیس و آفریقای جنوبی، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده، اما کارشناسان می‌گویند بعید است این ویروس به مصونیت ناشی از دریافت واکسن ضربه بزند.

گونه جدیدی از ویروس کووید –۱۹ پس از آنکه نمونه اصلی اولین بار در ماه های پایانی سال گذشته در چین شناسایی شد، اکنون در انگلیس شیوع یافته است.

 بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس روز شنبه محدودیت های جدیدی را به دلیل شیوع این گونه جدید در کشورش اعلام کرد و چند کشور عضو اتحادیه اروپا و کانادا نیز محدودیت های مسافرتی از انگلیس اعمال کرده اند.

با شیوع نوع جدید ویروس کرونا در انگلیس،  سازمان جهانی بهداشت از مقامات انگلیس درخواست کرده است تدابیر سختگیرانه تری در اروپا برای جلوگیری از گسترش این نوع ویروس جهش یافته بکار گیرند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.