واعظی: ایران برای کمک به حل دائمی مناقشه میان باکو-ایروان آماده است

محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شامگاه سه شنبه در دیدار شاهین مصطفی اف معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان با ابراز خرسندی از پایان یافتن منازعه نظامی میان آذربایجان و ارمنستان گفت: جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل دائمی و قطعی مناقشه میان دو کشور همسایه آماده است.

وی  اظهارداشت: ایران همواره معتقد بوده است که اختلافات میان کشورها به ویژه همسایگان باید از طریق مذاکره حل و فصل شده و جنگ به هیچ وجه نمی‌تواند جایگزین راه‌حل‌های سیاسی باشد.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور برگزاری نشست‌های چند جانبه مثل اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان یا اجلاس ۵ جانبه ایران، آذربایجان، روسیه، ترکیه و ارمنستان را باعث نزدیکی کشورهای همسایه به یکدیگر و توسعه همکاری‌های سازنده و سودمند اقتصادی منطقه‌ای عنوان کرد.

واعظی اظهارداشت: ایران همانگونه که رئیس‌جمهور آذربایجان تاکید کرده است، مرز خود را با این کشور، مرز صلح و دوستی می‌داند و همواره به تمامیت ارضی همه کشورها احترام گذاشته و از سایر کشورها نیز خواسته است که به تمامیت ارضی یکدیگر احترام بگذارند.

وی تصریح کرد: ایران معتقد است و مکررا تاکید کرده است که دولت‌ها و همسایگان نباید اجازه مداخله قدرت‌های بیگانه را در روابط و مناسبات با یکدیگر بدهند و تاکنون هم شاهد بوده‌ایم که دخالت بیگانگان فقط موجب تشدید اختلاف و مناقشه میان همسایگان بوده و صلح و ثبات را در منطقه با مخاطره مواجه کرده است.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: باید از هر گونه اقدام و یا حرکتی که موجب سوتفاهم و ایجاد زمینه‌های تیرگی روابط با دیگران می‌شود، پرهیز کرد.

واعظی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با آذربایجان و ایجاد شرایط جدید در مناسبات علاقمند است، خاطرنشان کرد: دو کشور باید تمام توان خود را برای تسریع در اجرای پروژه‌های مشترک مثل احداث خط آهن، سد و نیروگاه به کار بگیرند تا بستر گسترش تعاملات و روابط بیش از پیش فراهم شود.

وی گفت: اراده سیاسی مقامات عالی دو کشور بر گسترش روابط قرار دارد و در ملاقات امروز ۱۶ ژانویه برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی تعیین شد که امیدوارم این مساله زمینه تسریع در اجرای پروژه‌های مشترک و گسترش روابط و همکاری‌های اقتصادی را بیش از گذشته فراهم کند.

شاهین مصطفی اف معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام گرم رئیس‌جمهور آذربایجان به رئیس‌جمهور کشورمان، روابط دیرینه دو کشور و حمایت‌های همه جانبه ایران از آذربایجان طی سال‌های گذشته را همواره مایه دلگرمی مردم و دولت این کشور دانست و گفت: آقای الهام علی اف همواره مرز دو کشور را مرز صلح و دوستی می‌داند.

وی اضافه کرد: به نمایندگی از مردم آذربایجان از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران به ویژه مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور محترم و دولتمردان ایران در مناقشه قره باغ و حمایت از تمامیت ارضی آذربایجان تقدیر و سپاسگزاری می‌کنم.

معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان همواره به تمامیت ارضی همه کشورها احترام گذاشته است، اظهار داشت: ایران همواره به عنوان کشوری بزرگ و همسایه‌ای دوست و برادر از جایگاهی بلند در میان مردم و دولت آذربایجان برخوردار بوده و روابط با ایران برای آذربایجان رابطه‌ای راهبردی بوده و هست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.