بازتاب سفر هیات اقتصادی آذربایجان به ایران در رسانه‌های باکو

رسانه‌های جمهوری آذربایجان در گزارش‌های خود به بازتاب مذاکرات انجام گرفته درباره چشم انداز روابط دو کشور در حوزه‌های اقتصادی مختلف، همکاری‌های ایران و جمهوری آذربایجان در قالب تعاملات اقتصادی منطقه‌ای و نیز مشارکت شرکت‌های ایرانی در بازسازی سرزمین‌های آزاد شده در قره باغ، پرداختند.

خبرگزاری رسمی "آذرتاج" در گزارشی بعنوان "چشم انداز روابط آذربایجان و ایران در تهران بررسی شد" نوشت: مصطفی‌اف در دیدار با رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران اعلام کرد که جمهوری آذربایجان به تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران اهمیت خاصی قائل است.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان همچنین اهمیت بر اجرای طرح‌های اقتصادی مشترک این کشور و جمهوری اسلامی ایران از جمله در بخش انرژی تاکید کرد.

طبق این  گزارش، مصطفی‌اف همچنین با اشاره به برنامه‌های دولت باکو در زمینه اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی و بازسازی در مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان در قره باغ، ادامه داد:  آزادسازی مناطق مرزی در قره باغ فرصت خوبی برای همکاری‌های متقابل مفید  دو کشور ایجاد کرده است و باید از آن بهره مند شد.

خبرگزاری آذرتاج به نقل از اردکانیان بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت فعال در امور بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان در قره باغ تاکید کرد.

پایگاه خبری "استراتگ" در گزارشی بعنوان "آذربایجان و ایران نیروگاه برق آبی در خداآفرین احداث می‌کنند" نوشت: وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران ساخت نیروگاه یاد شده را یک طرح مشترک بسیار مهم عنوان کرد.

طبق این گزارش، وزیر نیروی ایران همچنین اعلام کرد که بر روی سد خداآفرین دو نیروگاه به ظرفیت ۲۸۰ مگاوات احدث می‌شود.

پایگاه خبری "حقین. آذ" در گزارشی به دیدار "پرویز شاهبازاف" وزیر انرژی جمهوری آذربایجان که معاون نخست وزیر این کشور را در سفر به تهران همراهی می‌کند با "بیژن زنگنه" وزیر نفت ایران اشاره کرد و نوشت: شاهبازاف در این دیدار از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه تامین گاز طبیعی نخجوان قدردانی کرد.

در این دیدار همچنین بر اهمیت همکاری دو کشور و اتخاذ موضع یکسان در "اوپک پلاس" تاکید شد.

خبرگزاری "آپا" نیز با اشاره به دیدار مصطفی‌اف و هیات همراه با محمود واعظی رییس دفتر ریاست جمهوری ایران،  از علاقه‌مندی ایران برای توسعه روابط همه جانبه با جمهوری آذربایجان خبر داد.

طبق این گزارش، واعظی همچنین اعلام کرد که تمامیت ارضی کشورها برای جمهوری اسلامی ایران محترم و بر این باور است که اختلافات موجود میان همسایگان باید از طریق مذاکرات حل و فصل شود.

رییس دفتر ریاست جمهوری اسلامی ایران همچنین برگزاری دیدار پنج جانبه ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکیه و ارمنستان را برای برقراری روابط نزدیک، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای متقابل مفید،  سازنده و مهم دانست.

این گزارش می‌افزاید: مصطفی‌اف نیز در رابطه با موضع گیری‌های جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان ابراز قدردانی کرد.

پایگاه خبری "سلام نیوز" نیز در گزارشی در باره دیدار هیات اقتصادی جمهوری آذربایجان با رییس دفتر ریاست جمهوری اسلامی ایران، نوشت: واعظی مرز مشترک ایران و جمهوری آذربایجان را مرز صلح و دوستی عنوان کرد.

خبرگزاری "توران" در گزارشی بعنوان "ایران آماده برای مشارکت در ایجاد واحدهای انرژی برق در سرزمین‌های آزاد شده جمهوری آذربایجان در قره باغ  است" نوشت : در سفر هیات اقتصادی جمهوری آذربایجان به ایران برداشتن گام‌های لازم برای سرعت بخشیدن به اجرای طرح‌های مشترک دو کشور در بخش انرژی برق بررسی شد.

بر پایه این گزارش، اتصال شبکه‌های برق جمهوری آذربایجان، روسیه و ایران، تجارت انرژی برق میان جمهوری آذربایجان، ایران و ترکیه،  مشارکت شرکت‌های ایرانی در طرح‌های بازسازی در مناطق آزاد شده در قره باغ از جمله موضوعات مورد مذاکره این سفر بود.

شبکه‌های تلویزیونی جمهوری آذربایجان نیز در گزارش‌های خبری امروز (چهارشنبه) سفر هیات اقتصادی این کشور به تهران و بررسی همکاری‌های باکو و تهران در حوزه‌های مختلف را در کانون توجه قرار دادند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.