سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

سورپرایز ترامپ در روزهای پایانی /برگزیت در آخر خط؟ /دموکرات‌ها پشت برجام ایستادند

کدخبر: ۳۸۱۳۰۰
روزهای پایانی حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید با حاشیه سازی ها و سورپرایزهای آقای رئیس جمهور همراه شد.
سورپرایز ترامپ در روزهای پایانی /برگزیت در آخر خط؟ /دموکرات‌ها پشت برجام ایستادند

به گزارش اقتصادنیوز، هم‌زمان با نزدیک شدن به پایان سال 2020 امریکایی‌ها در انتظار جابجایی قدرت در کشورشان هستند، دونالد ترامپ که روزهای پایانی‌اش دوره ریاست جمهوری را سپری می‌کند هم‌چون روزهای گذشته با پیش گرفتن رویه‌ای چالش برانگیز در صدر اخبار نیم‌روز گذشته قرار گرفته است.

پیش‌بینی توافق بر سر برگزیت، فشارها بر علی‌بابا و حمایت نمایندگان دموکرات از برجام از جمله دیگر خبرهای قابل توجه نیم‌روز گذشته است.

وتوی بودجه دفاعی؛ سورپرایز جدید ترامپ

اگر در روز سه‌شنبه ترامپ تهدید کرد که بسته 900 میلیارد دلاری حمایت از آسیب های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا را امضا نخواهد کرد و خواستار ارتقای آن تا مبلغ 2300 میلیارد دلار شده بود، چهارشنبه شب  در چالشی جدید با کنگره بودجه دفاعی 740 میلیارد دلاری مصوب توسط او وتو شد.

 

ترامپ به قسمت‌هایی از این لایحه معترض است که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و اروپا را محدود می‌کند و اسم فرماندهان ایالت‌های جدایی‌طلب در طی جنگ داخلی امریکا را از روی نام پایگاه‌های نظامی امریکا حذف می‌کند.

اخبار دسامبر

در این رابطه ترامپ گفت: «این لایحه مسائل ضروری مربوط به امنیت ملی را مدنظر قرار نداده و به کهنه‌سربازان  و تاریخ نظامی ما احترام‌ نمی‌گذارد و با تلاش‌های دولت من در اولویت دادن به آمریکا در سیاست خارجی و امنیت ملی در تضاد است». هم‌چنین او این لایحه را هدیه‌ای به چین و روسیه خوانده است.

با وتوی ترامپ، این احتمال وجود دارد که لایحه مذکور برای اولین بار در طی ۶۰ سال گذشته به قانون تبدیل نشود. با این حال با توجه به اجماع موجود در کنگره در این زمینه چنین مسئله‌ای از شانس کمی برخوردار است. مشاوران دولت ترامپ به رویترز گفته‌اند اگرچه جمهوری‌خواهان کنگره از هشت وتوی قبلی ترامپ حمایت کرده بودند، به احتمال فراوان در مورد لایحه بودجه وزارت دفاع این اتفاق نیافتد و کنگره وتوی ترامپ را بی‌اثر ‌می‌کند.

باز هم عفو هم‌پ‍الگی‌ها

در شرایطی که سی‌ان‌ان از اقدام روز سه‌شنبه ترامپ که با استناد به اختیارات ریاست‌جمهوری ۱۵ نفر را مورد عفو قرار داد، به شدت انتقاد کرده بود، روز چهارشنبه هم ترامپ با انتشار بیانه‌ای 26 نفر دیگر را عفو کرد.

در میان لیست سه‌شنبه نام چهره‌های جمهوری‌خواه و نیز برخی از افرادی که به نقش داشتن در کشتار شهروندان عراقی محکوم شده‌اند به چشم می‌خورد و در  فهرست اخیر نیز نام چارلز کوشنر، پدر داماد ترامپ، پل مانافورت، رییس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ و راجر استون، مشاور سابق ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶  دیده می‌شود.

توئیت‌های خصمانه علیه ایران

دونالد ترامپ در ادامه سیاست توئیتری خود بامداد امروز نیز با ارسال توئیتی با اشاره به حمله اخیر به سفارت آمریکا در بغداد، با طرح دوباره اتهام دخالت ایران در این ماجرا تهدید کرد چنان‌چه افراد وابسته به امریکا کشته شوند، آن‌ها  را مسئول خواهد شناخت.

در همین رابطه خبرگزاری رویترز از قول مقامات ارشد آمریکا گزارش داده چهارشنبه مقام‌های بلندپایه امنیت ملی ایالات متحده طی جلسه‌ای در کاخ سفید در مورد گزینه‌های ممکن برای ارائه به دونالد ترامپ، با هدف جلوگیری از حمله به پرسنل نظامی و یا دیپلماتیک آمریکا در عراق، توافق کرده‌اند.

اخبار دسامبر

پایگاه خبری آکسیوس نیز به نقل از منابع آگاه گزارش داد درپی حمله‌های راکتی روز یک‌شنبه به سفارت آمریکا در بغداد، دولت ایالات متحده تصمیم دارد به سرعت این سفارت‌خانه را تعطیل کند.بر این اساس متیو تولر، سفیر آمریکا در عراق در صورت خروج از بغداد، به اربیل در اقلیم کردستان و یا به پایگاه هوایی الاسد در غرب عراق نقل مکان خواهد کرد.

برگزیت؛ به آخرخط رسید؟

بی‌بی‌سی نیز به نقل از منابعی در اتحادیه اروپا گزارش داده که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و رئیس کمیسیون اروپا اورسولا فون‌در‌لاین برای جلوگیری از شکست درمذاکرات برگزیت و خارج شدن از بن‌بست کنونی در تماس بوده‌ و به توافقاتی رسیده‌اند.

برگزیت

مهم‌ترین اختلافات دو طرف بر سر قوانین مربوط به امور تجاری و بازگانی و حقوق ماهی‌گیری در دریاهای اطراف انگلستان است که موجب گفتگوهای اغلب پرتنشی در ماه‌های گذشته بوده‌اند. با این حال، در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها از عملی شدن برگزیت بدون توافق در پایان سال میلادی حکایت می‌کرد، لورا کونسبرگ از بخش سیاسی بی‌بی‌سی مدعی شد که خیابان داونینگ اکنون نسبت به حصول توافق بسیار مطمئن به نظر می‌رسد و تصور می‌شود که مذاکرات در حال نهایی شدن بر سر جزئیات است. او پیش‌بینی کرده که مفاد توافق پنج‌شنبه به صورت رسمی اعلام‌ می‌شود.

علی‌بابا در آمپاس

دولت چین اعلام کرده که تحقیقات ضدانحصاری خود را از علی‌بابا آغاز کرده است. کم‌تر از دو ماه پیش بزرگ‌ترین عرضه اولیه در تاریخ بازار بورس جهان، که قرار بود توسط شرکت فن‌آوری ای‌ان‌تی برگزار شود، توسط چین تعلیق شده است. قرار بود 5  نوامبر عرضه اولیه سهام این شرکت به ارزش ۳۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار به صورت عمومی در بازارهای سهام شانگهای و هنگ‌کنگ عرضه شود که این عرضه از معاملات بازار بورس شانگهای خارج شد. علت این تعلیق از سوی مقامات شانگهای تغییراتی بودکه شرکت ای‌ان‌تی در زمینه آئین‌نامه‌های نظارت مالی گزارش کرده است.

یکی از سهامداران عمده شرکت فن‌آوری ای‌ان‌تی، جک ما، موسس سایت خرید و فروش اینترنتی علی باباست که ۱۷ میلیارد دلار از سهام این شرکت را در اختیار دارد. شروع تحقیقات اخیر جدیدترین ضربه چین به امپراتوری تجارت الکترونیک جک ما تعبیر می‌شود.

به گزارش رویترز، روزنامه مردم ارگان حزب حاکم کمونیست چین در یکی از سرمقاله‌های اخیرش نوشته «اگر انحصارپذیری تحمل شود و به شرکت‌ها اجازه داده شود به روشی وحشیانه گسترش یابند، صنعت به صورت سالم و پایدار توسعه نخواهد یافت». بدین‌ترتیب از بامداد پنجشنبه سهام علی بابا در هنگ کنگ حدود 9 درصد کاهش یافت.

حمایت دموکراتیک از برجام

روز چهارشنبه ۱۵۰ تن از نماینده‌های دموکرات کنگره آمریکا در نامه‌ای ضمن تبریک انتخاب جو بایدن از آن‌چه که تعهد او برای احیای رهبری و دیپلماسی آمریکایی خوانده‌اند، استقبال کرده‌ و حمایت خود را از برداشتن گام‌های ضروری دیپلماتیک برای بازگشت هر دو کشور ایران و آمریکا به توافقنامه هسته‌ای به عنوان نقطه آغاز مذاکرات بیش‌تر اعلام کردند.

اجرای برجام یک

آن‌ها در این نامه با اشاره به مسئله ایران نوشته‌اند: «ما معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای متوقف کردن و معکوس کردن برنامه هسته‌ای ایران، کاهش تنش‌ها در منطقه و تسهیل مشارکت دوباره کشورمان در جامعه بین‌المللی است».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید