فشار واشنگتن بر بغداد با هدف ممانعت از همکاری نظامی با روسیه

محمد رضا، رئیس کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق در اظهاراتی به "اسپوتنیک" گفت: ما در کمیته امنیت و دفاع عراق آرزومندیم که اسلحه های عراق به ویژه با همکاری طرف روسی متنوع شود. ما در زمینه آموزش، تسلیحات و روابط نظامی و حتی در زمینه های امنیتی و اطلاعاتی روابط تاریخی با روسیه داریم.

وی افزود: من چند ماه پیش با سفیر روسیه در عراق ملاقات کردم وتمایل بسیاری برای همکاری جهت حمایت از عراق در زمینه آموزش و تسلیحات وجود دارد. اما فشارهایی از سوی آمریکا علیه عراق وجود دارد تا مانع معامله یا همکاری نظامی با روسیه شود.

این مقام پارلمان عراق گفت: اگر دولت عراق موفق شود پایه های تفاهمنامه های تسلیحاتی و آموزشی با روسیه را بنا کند، ارتش می‌تواند ظرفیت‌های امنیتی و اطلاعاتی خود را توسعه دهد.

وی ادامه داد: دوره های آموزشی بسیار موفقیت آمیزی وجود داشت. بنابراین ما به شدت این رویکرد دولت را تایید و همواره به آن ترغیب می‌کنیم تا ایالات متحده آمریکا کنترل توسعه و تسلیح ارتش عراق را به دست نگیرد.

بنا بر این گزارش، عراق ده‌ها میلیارد دلار جنگنده و تانک و همچنین سلاح، مهمات و موشک از سال ۲۰۰۳  از ایالات متحده وارد کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.