تولید ۳۰ میلیون دوز واکسن کرونا توسط روسیه

دنیس مانتوروف روز پنجشنبه به شبکه تلویزیونی ار. ب.کا روسیه گفت: ما برنامه ریزی کرده ایم تا ماه ژوئن ۳۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی تولید کنیم اما ممکن است زودتر هم به این میزان واکسن کرونا دست بیابیم.

واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کووید-۱۹ با نخستین واکسن روسی کرونا به نام «اسپوتنیک وی» از ۱۵ آذر ماه گذشته در روسیه آغاز شده است.

وزیر تجارت روسیه یادآورشد که در ماه جاری میلادی بیش از ۲.۵ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی تولید می شود.

به گفته مانتوروف، بر اساس برنامه موجود در ماه ژانویه سال آینده ۳.۵ میلیون دوز اسپوتنیک وی تولید خواهد شد و تا ماه آوریل ۱۸ میلیون دوز و تا ماه ژوئن ۳۰ میلیون دوز این واکسن تولید می شود.  

وی تصریح کرد که قیمت واکسن اسپوتنیک وی با افزایش سطح تولید آن، کاهش خواهد یافت و در زمان حاضر قیمت هر دوز واکسن ۱۹۴۲ روبل (حدود ۲۵ دلار) تعیین شده است.  

وزیر تجارت روسیه همچنین گفت که کار ثبت رسمی واکسن مایع روسیه (اسپوتنیک وی) به پایان می رسد و در سال آینده نوع پودر آن نیز تولید خواهد شد که به ماهیچه تزریق می شود.   

واکسن اسپوتنیک نخستین واکسن کرونا در روسیه را مرکز گمالیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه با رهمکاری وزارت دفاع روسیه می سازد و تاکنون دو میلیون دوز از این واکسن تولید شده است.  

این واکسن با سرمایه صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه تولید شده است و دولت مسکو  برای صادرات این واکسن به کشورهای دیگر یا تولید در خارج از روسیه برنامه ریزی کرده و بیش از ۵۰ کشور جهان برای خرید بیش از ۱.۲ میلیارد دوز از این واکسن ابراز تمایل کرده اند.

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه بتازگی به سران کشورهای حاضر در نشست «جی-۲۰» گفت که روسیه آماده است تا واکسن ضد کرونای اسپوتنیک وی را به کشورهایی که به آن نیاز دارند عرضه کند.

روسیه می خواهد از امکانات کشورهای مختلف برای تولید واکسن در آن کشورها استفاده کند و بدیهی است در چنین سیستمی، بهای واکسن برای کشور تولید کننده کادهش خواهد یافت.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.