پمپئو: آمریکا کنسولگری خود را در صحرای غربی دایر می‌کند

به نقل از رویترز، به دنبال شناسایی رسمی حاکمیت مغرب بر صحرای غربی از سوی دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، وزارت خارجه این کشور روز پنج شنبه اعلام کرد که فرآیند گشایش کنسولگری ایالات متحده در صحرای غربی آغاز شده است.

این در حالی است که مقامات واشنگتن در اقدامی مغایر با سیاست‌های جاری ایالات متحده در قاره آفریقا، موافقت کردند که حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رغم مناقشه سرزمینی چند دهه‌ای رباط با «جبهه پولیساریو» به رسمیت بشناسند.

در واقع، این شناسایی رسمی بخشی از توافقی بود که با میانجی گری آمریکا به عادی سازی روابط مغرب با رژیم صهیونیستی انجامید و بدین ترتیب، این کشور آفریقایی چهارمین کشور عربی- پس از امارات متحده عربی، بحرین و سودان- است که ظرف چهار ماه گذشته به برقراری روابط کامل دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی اقدام کرد.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به طور مؤثری در حال دائر کردن یک پایگاه حضور مجازی برای صحرای غربی با تمرکز بر پیشبرد توسعه اقتصادی و اجتماعی هستیم و در پی آن به زودی یک کنسولگری دائر خواهیم کرد».

پمپئو با اشاره به اینکه سفارت آمریکا در رباط این پایگاه حضور مجازی را مدیریت خواهد کرد، افزود که واشنگتن همچنان از مذاکرات سیاسی برای حل و فصل مسائل موجود میان مغرب و جبهه پولیساریو در چارچوب طرح پیشنهادی مغرب برای خودمختاری صحرای غربی حمایت خواهد کرد.

گفتنی است که اعلام حمایت واشنگتن از حاکمیت مغرب بر صحرای غربی بزرگترین سازش سیاسی است که مقامات ایالات متحده در تلاش برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای عربی با آن موافقت کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.