اظهارات دبیر کل اتحادیه عرب علیه ایران و ترکیه

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب، روز پنجشنبه، در سخنرانی خود به مناسبت برگزاری همایشی علمی در قاهره ادعاهایی را علیه ایران و ترکیه مطرح کرد.

به گزارش وبگاه روزنامه «الاهرام»، دبیرکل اتحادیه در مراسم افتتاحیه همایش یادشده با بیان اینکه کشورهای عربی در وضعیتی دشوار با همسایگان خود در منطقه قرار دارند به ایران و ترکیه اشاره کرده و مدعی شده است که این دو کشور از سالیان دور طمع امپراتوری در منطقه عربی را داشته‌اند.

طبق گزارش الاهرام، ابوالغیط ادعا کرده است که هر دو کشور با «یورش»‌ به کشورهای عربی منطقه برای ایجاد منطقه تحت نفوذ زمینه سازی می‌کنند و تلاش دارند [بر این مناطق] سیطره پیدا کنند.

بر اساس این گزارش، ابوالغیط این اقدام [ادعایی] را «قلدری منطقه‌ای» خوانده و مدعی شده است، به علت ایدئولوژی که سیاست دو کشور یادشده بر آن بنا شده و همچنین «اسلام سیاسی» که در این کشورها وجود دارد: «متأسفانه این اقدامات در آینده نیز ادامه خواهد داشت».

دبیرکل اتحادیه عرب که همواره مواضعی ضد ایرانی داشته، در ادامه اظهاراتش همچنین گفته است: «ما نیاز داریم که همسایگان خود را قانع کنیم که از دین برای تحقق منافع ملی خود استفاده نکنند».

ادعاهای دبیرکل اتحادیه عرب در حالی است که او پیشتر نیز اظهاراتی مداخله‌جویانه در امور ایران مطرح کرده است.

دبیرکل اتحادیه عرب پیشتر  ادعا کرده بود که بازگشت به برجام بدون «تغییر رفتار ایران» کشورهای منطقه را تهدید خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.