سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

انفجار در قلب موسیقی آمریکا /ترس جهانی از کرونای انگلیسی/خیز اقتصادی اژدهای زرد

کدخبر: ۳۸۱۶۳۱
انفجار مشکوک در قلب موسیقی آمریکا، آخرین وضعیت برگزیت و تهدید نخست وزیر عراق به ترور از مهمترین سرفصل های خبری رسانه های دنیاست.
انفجار در قلب موسیقی آمریکا /ترس جهانی از کرونای انگلیسی/خیز اقتصادی اژدهای زرد

به گزارش اقتصادنیوز، کشمکش بر سر بسته حمایتی و خطر لغو بیمه بیکاری 14 میلیون نفر در امریکا، ثبت اولین نمونه نوع جدید ویروس کرونا در فرانسه، انفجار در نشویل، ابهام در جزئیات توافق‌نامه برگزیت و پیاده‌روی شبانه نخست‌وزیر عراق در خیابان‌های بغداد مهم‌ترین سرخط‌های رسانه‌های بین‌المللی را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

نمایندگان مشغول کارند

بالا گرفتن بحث بر سر بسته حمایت از آسیب‌دیدگان همه‌گیری ویروس کرونا و بودجه دولتی و وتوی بودجه دفاعی توسط دونالد ترامپ در امریکا باعث شده تا نمایندگانی که معمولا هفته آخر سال خود را در تعطیلات به سر می‌بردند راهی کنگره شوند. دوره کنونی کنگره امریکا در روز سوم ژوئن به پایان می‌رسد و در صورت عدم امضای مصوبات مذکور از سوی ترامپ، مصوبات خودبه‌خود لغو می‌شوند.

دونالد ترامپ در حالی که در روز کریسمس به بازی گلف با لیندزی گراهام سرگرم بود در توییتی نوشت که در کلوپ گلف خود تماس‌های تلفنی و جلسات زیادی داشته و از نمایندگان مجلس خواسته تا پول بیش‌تری به مردم بدهند: »چرا سیاستمداران نمی‌خواهند به جای فقط 600 دلار 2000 دلار به مردم بدهند؟ آن‌ها که مقصر نبودند، چین مقصر بود. پول مردم ما را بدهید!»

1

روز دوشنبه، علی‌رغم تعطیلات سال نو، مجلس ترتیب جلسه‌ای را داده تا در مورد وتوی لایحه دفاعی از سوی ترامپ رای‌گیری کند. در صورت موافقت مجلس، سنا می‌تواند جلسه رای‌گیری خود را در اوایل سه شنبه برگزار کند. اما به دلیل عدم وتوی دو لایحه اول، مجلس منتظر وتوی آن و استفاده از قدرت خود برای لغو آن است. در غیر این صورت دموکرات‌ها در نظر دارند تا بار دیگر پیشنهاد چک 2000 دلار برای آسیب دیدگان از همه‌گیری ویروس کرونا را به رأی بگذارند.

کرونای انگلیسی وارد می‌شود

در شرایطی که تعداد مبتلایان و موارد مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کووید 19 در فرانسه رو به افزایش است، شب گذشته این کشور اولین مورد ابتلا به نوع جدید این ویروس را ثبت کرد. به گزارش رویترز، وزارت بهداشت فرانسه اعلام کرد آزمایش ویروس جدید کرونای یک فرانسوی که اخیراً از لندن به فرانسه برگشته مثبت شده است. این مسئله نگرانی‌ها از هجوم موج جدیدی از ویروس را به دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو افزایش داده است. کشورهای جهان در طی روزهای اخیر در پی شناسایی نوع جدیدی از ویروس کرونا، مرزهای خود را به روی انگلیس و آفریقای جنوبی بسته‌اند. فرانسه در 24 ساعت گذشته 20262 ابتلای جدید و 159 مورد مرگ مرتبط با این بیماری را در بیمارستان‌ها ثبت کرده است.

2

 

ابهامات انفجار نشویل

پرسش‌ها از انفجار خودوریی در نشویل، مرکز ایالت تنسی و جایی که به قلب موسیقی امریکا معروف است، رسانه‌های جهان را به خود مشغول کرده است.

در شرایطی که سی‌ان‌ان به نقل از بازرسان آمریکایی نوشته که مقدار مواد منفجره‌ای که در انفجار نشویل استفاده شده، تا به حال در آمریکا بی‌سابقه بوده است ولی پیام هشدارآمیز به جا مانده از خودرو نشان می‌دهد که تمایلی به قربانی گرفتن وجود نداشته است. جان دریک، رئیس پلیس نشویل به خبرنگاران گفته که پیش از انفجار صدای ضبط شده‌ای از ماشین پخش شده که هشدار داده بمبی تا 15 دقیقه دیگر منفجر خواهد شد. تاکنون مظنونی برای انفجار وجود ندارد و انگیزه آن مشخص نیست.

3

توافق کانادایی برگزیت؟

در حالی که روز پنج‌شنبه بوریس جانسون مدعی شد که توافق برگزیت از جنس توافق کانادا با اتحادیه اروپاست، بی‌بی‌سی که مدعی شده به نسخه‌ای از این توافق‌نامه دست یافته آن را فراتر از توافقی به اصطلاح به سبک کانادایی خوانده است. به نوشته بی‌بی‌سی این توافق طی شش سال و مرحله به مرحله به انجام خواهد رسید، هرچند خواسته‌های کم‌تری را برای انگلیسی‌ها برآورده می‌کند که شامل تعهدات سرسختانه‌تری برای استانداردهای محیط‌زیستی، حقوق کارگران و تغییرات آب و هوایی نسبت به آن‌چه در حال حاضر وجود دارد را می شود.

اگرچه توافق تجاری حاصل شده تغییراتی در سفر، زندگی و کار شهروندان اتحادیه اروپا و بریتانیا ایجاد خواهد شد اما از همه مهم‌تر بریتانیا و اتحادیه اروپا می‌توانند بدون مالیات اضافی، تجارت کالا را ادامه دهند.

4

خیز اژدهای زرد به سوی بام دنیا در 2028

رویترز گزارش داده که یک مرکز فکری پیش‌بینی کرده که تا سال 2028  چین به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از ایالات متحده پیشی خواهد گرفت. این مسئله پنج سال زودتر از آن‌چه پیش از این تخمین زده شده بود به وقوع می‌پیوندد و بازتابی از وضعیت متضاد دو کشور در مواجهه با همه‌گیری ویروس کرونا است.

براساس گزارش سالانه «مرکز تحقیقات اقتصاد و تجارت» که روز شنبه منتشر شده، با توجه به این‌که مدت‌ها موضوع اصلی اقتصاد جهانی جنگ اقتصادی و قدرت نرم بین ایالات متحده و چین بوده است، همه‌گیری ویروس کرونا و عواقب اقتصادی مربوط به آن قطعاً این رقابت را به نفع چین رقم زده است.

بر اساس این گزارش مدیریت ماهرانه همه‌‌گیری در چین از طریق تعطیلی‌های سخت‌گیرانه اولیه و رشد سریع آن در غرب منجر به بهبود عملکرد اقتصادی نسبی چین شده است. از نظر این موسسه چین در سال‌های 2021-2025 متوسط رشد اقتصادی ​​5.7 درصد را داشته و این عدد به متوسط  4.5  درصد در سال‌های 2026-2030 خواهد رسید. در حالی که برای ایالات متحده این عدد در بازه زمانی اول 1،9 درصد و سپس 1،6 درصد پیش‌بینی شده است. بر اساس این گزارش اتحادیه اروپا که هم‌اکنون 19 درصد از تولید در دنیا را به خود اختصاص داده، در صورت ادامه چالش جدی با انگلیس، سهمش از تولید در سال 2035 به 12 درصد کاهش خواهد یافت.

پیاده‌روی شبانه آقای نخست‌وزیر

پس از تهدید نخست‌وزیر عراق از سوی جریان عصائب اهل الحق، مصطفی الکاظمی شبانه به خیابان‌های بغداد رفت و ساعتی را به قدم زدن مشغول شد. روز گذشته عصائب اهل الحق با انتشار ویدئویی مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق را تهدید کردند. این ویدیو هشدار می‌داد که اگر او به اقدامات پلید خود پایان ندهد، مجازات خداوند با دستان مجاهدین بر شما فرود خواهد آمد.

عصائب اهل الحق به دولت عراق ۴۸ ساعت مهلت داد یکی از اعضای این گروه را که به اتهام مشارکت در حمله موشکی در بازداشت است را آزاد کند. مصطفی‌الکاظمی ساعاتی پس از این تهدید  برای گشت‌زنی به خیابان‌های بغداد آمد و با هوادران خود عکس گرفت. او در پاسخ به پرسشی در رابطه با این بیانیه گفت امنیت عراق مسئولیتی بر گردن ماست و تسلیم اقدامات خودسرانه نخواهیم شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید