تلاش جمهوری‌خواهان برای مجاب کردن ترامپ به عفو اسنودن

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پایگاه خبری پولیتیکو در این گزارش اعلام کرد، سناتور رند پل و مت گیتس اخیرا از دونالد ترامپ، رئیس جمهور در حال کناره گیری آمریکا خواسته‌اند تا ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق و افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا را که از سال ۲۰۱۳ میلادی در تبعید خود خواسته در روسیه بوده است، عفو کند؛ عفوی که بر اساس آن اسنودن از تمامی اتهامات کیفری مبرا می‌شود و تحت پیگرد بودن وی نیز پایان می‌یابد. راجر استون، مشاور سابق ترامپ نیز که اخیرا توسط رئیس جمهور عفو شد، در این درخواست به این قانون‌گذاران پیوسته است.

براساس گزارش پولیتیکو، متحدان ترامپ وی را در حال‌ حاضر سازگارتر می‌دانند چرا که ترامپ به حمایت آنها در تایید نهایی پیروزی جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ توسط کنگره نیاز دارد.

ظاهرا جمهوری خواهان می گویند اسنودن به خاطرافشای اینکه آژانس امنیت ملی آمریکا به ویژه جیمز کلاپر، مدیر این نهاد سوابق تلفنی تعداد بسیاری از شهروندان این کشور را جمع‌آوری می‌کرد، به طور ناعادلانه تحت پیگرد قرار گرفت.

پایگاه خبری پولیتیکو به نقل از رند پل گفت: اسنودن افشا کرد که جیمز کلاپر، عالی‌رتبه‌ترین و قدرتمندترین جاسوس در جهان از آمریکایی‌ها جاسوسی می‌کرد و در این باره به ما دروغ گفت. بنابراین، فکر می‌کنم که اسنودن در حقیقت به مردم آمریکا خدمت کرد و باید مورد عفو قرار گیرد.

رند پل اوایل ماه جاری میلادی در مقاله‌ای در وب‌سایت "فدرالیست" به دروغ‌ گفتن کلاپر با وجودی که درباره جمع‌آوری داده‌های آمریکایی‌ها در کنگره قسم خورده بود اشاره کرد و گفت: اسنودن نباید به عنوان یک خائن به آمریکا در نظر گرفته شود چرا که او تنها تلاش کرد تا این نوع رفتار ضد آمریکایی از این دولت پنهان را افشا کند.

رند پل معتقد است که جو بایدن احتمالا به این "پیگرد قانونی نادرست" که توسط باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا آغاز شد، ادامه خواهد داد.

وی در این مقاله نوشت: اما اسنودن خائن نیست. او یک افشاگر درست و صادق است که تلاش می‌کرد دست افرادی همچون کلاپر را که از قدرت‌های دولت پنهان برای تعقیب آمریکایی‌ها استفاده می‌کنند، رو کند.اسنودن باید مورد عفو قرار گیرد. و ترامپ که خود را مخالف دولت پنهان در موضوعاتی چون جنگ و جاسوسی از آمریکایی‌ها می داند باید کسی باشد که اسنودن را عفو می‌کند.

با این حال بسیاری از همکاران جمهوری‌خواه رند پل از جمله سناتور لیندسی گراهام، رئیس کمیته قضایی سنا و نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا با عفو اسنودن مخالف هستند.          

گینگریچ گفت: اسنودن ضربه بزرگی به آمریکا زد و هیچ دلیلی برای عفو او نمی‌بینم.

گزارشات رسانه‌ای حاکی از آنند که ترامپ احتمالا بالغ بر ۲۰ تن از متحدان نزدیک و اعضای خانواده خود را از جمله رودی جولیانی وکیل شخصی‌اش و دونالد ترامپ جونیور، اریک ترامپ و ایوانکا ترامپ را مورد عفو قرار می‌دهد. قانون اساسی آمریکا به رئیس جمهور قدرت اعطای عفو برای جرائم علیه آمریکا را می‌دهد به جز در موارد استیضاح. در حقیقت، هیچ یک از متحدان فوق‌الذکر ترامپ به هیچ جرمی متهم نشده‌اند.   

اسنودن ۳۷ ساله از سال ۲۰۱۳ میلادی در روسیه ساکن بوده است. دولت آمریکا پاسپورت وی را باطل کرده و روسیه به اسنودن پناهندگی سیاسی داده است.      

اسنودن در صورتی که به آمریکا بازگردد با اتهامات جاسوسی و دزدی از اموال دولتی برای افشای اطلاعات محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا از جمله جزئیات مربوط به برنامه‌های محرمانه که از فعالیت‌های اینترنتی و سوابق تلفنی شهروندان آمریکایی جاسوسی می‌کرد، رو به رو می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.