مخالفت مجلس با لزوم معرفی مشاور برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی ماده ۶ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری، پیشنهاد محمدحسین فرهنگی برای حذف این ماده را بررسی کرده و در نهایت با آن موافقت کردند.

محمدحسین فرهنگی در توضیح پیشنهاد خود  بیان کرد: براساس ماده ۶ این طرح در زمان ثبت نام، نامزدها باید پنج مشاور را در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، بین‌المللی، امنیتی و دفاعی معرفی کنند. ما به هدفی که برای ساماندهی به مرحله‌ی ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری داشتیم با تصویب چند ماده اول این طرح رسیدیم. از نظر بنده در زمان ثبت نام لزوم ارائه برنامه یا معرفی مشاور وجود ندارد. از سوی دیگر برای بخش سلامت مشاوری در نظر گرفته نشده است یا برای مسائل مربوط به بانوان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند مشاوری دیده نشده است. از طرف دیگر مشاوران را با شورای نگهبان طرف کرده است. شورای نگهبان به طور طبیعی فرصت کافی برای بررسی صلاحیت نامزدها را ندارد حال چگونه به برنامه‌های چندصد مشاور رسیدگی کند جای این موضوع در زمان ثبت نام نیست.

حسن نوروزی در مخالفت با پیشنهاد حذف ماده ۶ این طرح  بیان کرد: این پیشنهاد مخالف با اصل ۱۱۶ قانون اساسی است که اعلام می‌کند نامزدهای ریاست جمهوری باید قبل از شروع انتخابات آمادگی خود را اعلام کنند. این آمادگی باید از طریق ارائه‌ی برنامه باشد. اگر مردم می‌دانستند مشاوران آقای روحانی چه کسانی هستند آیا به او رای می‌دادند؟ همه ایشان را یک روحانی می‌شناختند که در دوران جنگ نیز حضور داشته است اما اکنون می‌بینید که مشاوران ایشان کاملا حزبی هستند. باید مشخص باشد که مشاوران رئیس جمهور چه کسانی هستند و چه خوراک فکری به او می‌دهند.

سیدکاظم دلخوش در موافقت با پیشنهاد حذف ماده ۶ این طرح  اظهار کرد: ما می‌خواهیم مدیریت کشور را به دست فردی برای مدت چهار یا هشت سال بسپاریم. از سوی دیگر تنها رئیس جمهور و وزرا باید به مجلس شورای اسلامی پاسخگو باشند. مشاوران تاثیر چندانی ندارند که شورای نگهبان در سال‌های گذشته همواره از نوع ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری که هر کسی با هر مدرکی در آن ثبت نام می‌کرد انتقاد داشته و آن را در شأن نظام اسلامی نمی‌بیند حال با معرفی مشاوران، مشکلات شورای نگهبان تشدید می‌شود. از سوی دیگر همان طوری که رئیس جمهور یک وزیر را عزل می‌کند از کجا معلوم بعد از انتخابات، مشاوران خود را نیز عزل نکند با این ماده ممکن است از فردا عده‌ای به دنبال خرید مشاور راه بیفتند و با خواهش و تمنا آنها را در هنگام انتخابات ریاست جمهوری به صحنه آورده و به عنوان مشاور معرفی کنند.

محمدجواد کولیوند معاون پارلمانی وزیر کشور   تصریح کرد: براساس این ماده داوطلب انتخابات ریاست جمهوری موظف است برای هر کدام از حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، بین‌المللی، امنیتی و دفاعی مجموعا پنج مشاور را معرفی کند موظف کردن کاندیداهای انتخابات برای معرفی مشاور صحیح نیست. شاید یک نامزد دو یا سه مشاور دارد آنگاه چه اتفاقی می‌افتد؟

محمدصالح جوکار  رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مخالفت با پیشنهاد حذف ماده ۶ این طرح  تصریح   کرد: هیچ کدام از دلایل مطرح شده برای حذف این ماده منطقی نیست. براساس این ماده حداقل یک و حداکثر پنج مشاور باید معرفی شود. آیا کسی که قرار است چهار سال امور اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه را مدیریت کند نباید مشاوران او شناخته شوند؟ مردم باید چند بار گول بخورند. افراد برنامه‌ای در تبلیغات خود ارائه کنند و آن را اجرا نکنند. برخی از دوستان از شورای نگهبان مایه می‌گذارند. براساس این ماده اگر پشتوانه یک فرد یک حزب باشد دیگر نیازی به معرفی مشاور نیست چرا که حزب آن معرف او می‌باشد. باید برنامه‌های رئیس جمهور برای مدیریت چهار ساله‌اش روشن باشد. ما می‌خواهیم با تمام دنیا تعامل داشته باشیم جز با دشمنانمان، مواضع رئیس جمهور باید در سیاست خارجی روشن باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.