انتقاد تند نماینده کنگره از اقدام ترامپ در عفو عناصر «بلک واتر»

«ایلهان عمر»، نماینده دموکرات ایالت مینسوتای آمریکا، شامگاه یکشنبه (به وقت تهران) با انتشار پیامی در توئیتر از اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کشورش به دلیل عفو چهار تن از عناصر شرکت «بلک واتر» انتقاد کرد.

ایلهان عمر که پیشتر نیز به برخی از سیاست‌های ترامپ انتقاد کرده بود در پیام توئیتری خود با اشاره به جنایتی که عناصر شرکت بلک واتر در عراق مرتکب شدند نوشت: «در سال ۲۰۰۷، چهار نفر از پیمانکاران شرکت بلک‌واتر در تقاطعی شلوغ در بغداد به سمت جمعیت شلیک و ۱۴ غیرنظامی عراقی را به قتل رساندند.»

این نماینده آمریکایی در ادامه نوشت: «این هفته دونالد ترامپ بی قید و شرط دستور عفو آنها را صادر کرد. این اقدام یک رسوایی برای کشور ما و قانون است.»

ایلهان عمر همچنین مقاله‌ای را از پایگاه «یو‌اس‌ای تودی» به پیام خود پیوست کرد که در عنوان آن نوشته: «صدور عفو ترامپ برای عناصر بلک‌واتر مرز بین کشتار و اعمال خشونت موجه در زمان جنگ را از بین می‌برد.»

نظامیانی که ترامپ حکم عفو آنها را صادر کرده در قتل عراقی‌ها در سال ۲۰۰۷ نقش داشتند که پس از اثبات اتهام آنها در تیراندازی به سوی غیرنظامیان در میدان «النسور» بغداد در ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۷ و کشته شدن ۱۷ شهروند عراقی و زخمی شدن ۲۷ تن دیگر از آنها، به حبس محکوم شده بودند.

این در حالی است که روز گذشته یک نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق از دولت خواست تا در اعتراض به عفو نظامیان«بلک واتر» به سازمان ملل شکایت کند و مانند پرونده ترور فرماندهان مقاومت سکوت نکند.

«مختار الموسوی» عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، یکی دیگر از نمایندگانی بود که از دولت و وزارت خارجه این کشور خواست که علیه این اقدام ترامپ به سازمان ملل شکایت کند.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین چهارشنبه شب به وقت محلی (بامداد پنجشنبه به وقت تهران) حکم عفو ۲۶ نفر دیگر از جمله «راجر استون» مشاور پیشین خود، «پائول منفورت» رئیس پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ و «چارلز کوشنر» پدر دامادش «جرد کوشنر» را صادر کرد.

انتهای پیام/م

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.