باید و نباید‌های تغذیه‌ای سالمندان در دوران کرونا

شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه گفت: با افزایش سن تغییرات زیادی در سبک زندگی و نوع تغذیه افراد به وجود می‌آید. همچنین این افزایش سن باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن با تغییراتی رو به رو شود که با توجه به اپیدمی ویروس کرونا، این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

او در ادامه افزود: توصیه می‌شود همه افراد به خصوص سالمندان در برنامه غذایی خود، حتما نظم را رعایت کنند. در واقع افراد باید سعی کنند تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهند و حجم آن‌ها را کنترل کنند. همچنین توصیه می‌شود افراد ۳ وعده غذایی اصلی و ۲ تا ۳ وعده میانی در طول یک‌روز برای خود در نظر بگیرند. در صورتی که این نظم در برنامه غذایی را رعایت شود، قند خون کنترل شده و در ساعت‌های مختلف مواد مغذی بدن خواهد رسید.

این رژیم شناس و متخصص تغذیه بیان کرد: سالمندان باید نسبت به مصرف آب و مایعات کافی بیشتر از گروه‌های سنی دیگر دقت نظر داشته باشند، البته باید به این نکته توجه داشت که مصرف زیاد چای و قهوه برای همه گروه‌های سنی توصیه نمی‌شود، چراکه جایگزین مناسبی برای آب نیستند و باعث دفع بیشتر آب بدن می‌شوند. توصیه می‌شود سالمندان حداقل ۸ لیوان آب را در شبانه روز مصرف کنند.

اولیایی گفت: تنوع و تعادل در مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است و توصیه می‌شود سالمندان از همه گروه‌های مواد غذایی به صورت متعادل استفاده کنند. همچنین این افراد نباید از مصرف نان و غلات سبوس دار، برنج‌های مخلوط با سبزی و حبوبات، میوه‌ها به خصوص مرکبات، انواع سبزی ها، گوشت و جایگزین‌های آن، و فرآورده‌های لبنی کم چرب غافل شوند. لازم است سالمندان در مصرف چربی و روغن‌ها به شدت احتیاط کنند، چراکه مصرف غذا‌های چرب و سرخ کردنی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را با اختلال رو به رو کند.

او افزود: روغن‌های زیتون، کلزا و کنجد جایگزین‌های مناسبی برای روغن‌های جامد هستند. همچنین این افراد باید مصرف مغز‌ها و آجیل‌های غیر شور و بونداده را در برنامه غذایی خود به صورت متعادل قرار دهند. همه افراد به ویژه گروه سالمندان از مصرف قند‌های ساده، نوشابه، شیرینی‌ها و آبمیوه‌های صنعتی به شدت اجتناب کنید، چرا که این موارد نقش مهمی در تضعیف سیستم ایمنی بدن دارند. ضروری است تا سالمندان به رژیم غذایی خود بسیار اهمیت دهند به این دلیل که چاقی یکی از دلایل کاهش قدرت سیستم ایمنی است.

اولیایی در ادامه مطرح کرد: بهتر است سالمندان از مکمل‌های ویتامینی تحت تجویز پزشک استفاده کنند. البته از مصرف زیاد مکمل و انواع دارو‌ها با نظر شخصی خود باید به شدت پرهیز شود. 

اولیایی در پایان تصریح کرد: در کنار تمام موارد گفته شده سالمندان حتما باید برنامه ورزش سبک و تحرک روزانه را جدی بگیرند تا سیستم ایمنی بدنشان تقویت شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.