دستیار ارشد ناوالنی آزاد شد

به نقل از خبرگزاری  آسوشیتدپرس، لیوبوف سوبول، شخصیت کلیدی در بنیاد مقابله با فساد الکسی ناوالنی، منتقد کرملین روز جمعه و پس از یک روز بازجویی به مدت ۴۸ ساعت بازداشت شد. این اقدام در پی تلاش روز دوشنبه وی برای ورود به آپارتمانی در مسکو متعلق به فردی صورت گرفت که ناوالنی او را پیشتر فریب داده بود تا جزئیات مربوط به مسمومیتش را با گاز اعصاب فاش کند.

سوبول و متحدانش این اتهام را رد کرده و همچنان اعلام کردند که وی هیچ قانونی را نقض نکرده چون حین ورود به آپارتمان، زنگ در را به صدا در آورده بود.

کمیته بازرسی دولتی روسیه حین بازجویی سوبول، بیانیه‌ای را منتشر و وی را به ورود غیرقانونی متهم کرد؛ اتهامی که تا دو سال حبس در پی دارد.

سوبول کمی پس از آزادی از زندان در روز یکشنبه، به خبرنگاران گفت که به صورت رسمی از جرمش اطلاع یافته و تاکید کرد که اتهام وارده، انتقام از ناوالنی است.

روز دوشنبه، ناوالنی پیام صوتی ضبط شده از یک تماس تلفنی را منتشر کرد که گفته با مردی به نام کنستانتین کودریاوتسف داشته و وی را یکی از اعضای گروهی از افسران سرویس امنیت فدرال معرفی کرد که وی را با نوویچوک در اوت مسموم کرده و بعدا تلاش کردند تا آن را لاپوشانی کنند.

منتقد کرملین که اکنون در آلمان به سر می‌برد، گفته که چند ساعت پیش از آنکه گروه بازرسی وبسایت روزنامه نگاری تحقیقی بلینگکت گزارشی را درباره آموزش ویژه استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط عاملان سرویس اطلاعات فدرال روسیه منتشر کند، با این مرد تماس گرفته بود.

ناوالنی در این تماس تلفنی خودش را یکی از مقام‌های امنیتی جا می‌زند و در نهایت این فرد را فریب می‌دهد تا جزئیات مربوط به عملیات مسموم کردن را به اشتراک بگذارد و اذعان کند که در این عملیات دست داشته است.

دولت روسیه به صورت قاطع دست داشتن در مسمومیت ناوالنی را رد می‌کنند و سرویس اطلاعات فدرال روسیه نیز انتشار این فایل صوتی را جعلی می‌داند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.