انگلیس پهپادهای جدید برای جاسوسی خریداری کرد

این هواپیماهای بدون سرنشین نانو به اندازه‌ای کوچک هستند که در کف یک دست قرار می‌گیرند و وزن آنها تنها ۱۹۶ گرم است. این پهپادها حجم و اندازه‌ای حدود یک گوشی هوشمند بزرگ دارند.

پهپاد یا هواپیماهای بدون سرنشین در حال حاضر در سراسر دنیا از سوی نیروهای مسلح برای اهداف گوناگون تجسسی و جاسوسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این تجهیزات به شدت مورد انتقاد گروه‌های حقوق بشری قرار گرفته است. به نوشته گاردین برخی از کشورها همچون ایالات متحده آمریکا و ترکیه از این پهپادها برای اهدافی مانند «ترور دشمنان خارج از مرزهای خود» استفاده می‌کنند.

افزایش قابلیت‌های پهپادهای کوچک منجر به استفاده گسترده از آنها به منظور نظارت در وضعیت‌های نظامی و غیر نظامی شده است. این موضوع در عین حال سبب افزایش نگرانی در مورد عدم وجود قوانین حاکم بر استفاده از آنها و همچنین پرسش‌هایی در خصوص چگونگی استفاده از آنها از سوی نیروهای نظامی شده است.

کریس کول، مدیر سازمان غیر دولتی «پهپادهای جنگی» که در خصوص محدود کردن استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در امور نظامی فعالیت می‌کند در این خصوص به روزنامه گاردین می‌گوید: «جنگ هواپیماهای بدون سرنشین به روش‌های مختلفی از جمله استفاده روزافزون از پهپادهای نظارتی نانو مانند این پهپادهای جدید" Bug "توسط واحدهای نظامی تکامل یافته است. با این حال، چنین سیستم‌هایی تنها می‌توانند فهم ناقصی از اطلاعات به ما ارائه دهند و احتمالا برداشت نادرستی از امنیت و اطلاعات از موقعیت واحدهای روی زمین خواهند داشت.»

 کول در ادامه می‌افزاید: «ما بارها دیده‌ایم که در گذشته فرماندهان دستور حملات هوایی و سایر اقدامات کشنده را فقط بر اساس اطلاعات به دست آمده از طریق نظارت از راه دور از طریق پهپادها صادر کرده‌اند. این در حالی است درک غلط از شرایط و موقعیت روی زمین به کشته شدن غیرنظامیان بسیاری منجر شده است.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.