درخواست سازمان ملل خواستار برای آزادی فوری زن فعال حقوق بشر

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد: محکومیت لجین الهذلول فعال حقوق بشری سعودی باعث نگرانی عمیق شده است.

این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد افزوده است: می دانیم که آزادی الهذول ضرروی و ممکن است و مقام های سعودی را به انجام سریع آن ترغیب می کنیم.

دادگاه جنایی در ریاض پایتخت عربستان " لجین الهذلول " فعال حقوق بشر سعودی را به اتهام ساختگی دست داشتن در شماری از " فعالیت های مجرمانه " بر اساس قانون مبارزه با جرایم تروریستی و تامین هزینه آنها به ۵ سال و ۸ ماه زندان محکوم کرد.

لجین متولد سال ۱۹۸۹ فعال سعودی در زمینه حقوق زنان است. او در سال ۲۰۱۴ در حال رانندگی و عبور از مرز مشترک عربستان و امارات برای اولین بار بازداشت شد. او در ماه می ۲۰۱۸ در راستای موج بازداشت فعالان مدافع حقوق بشر در عربستان به دلایل ناشناخته‌ای برای دومین بار دستگیر و زندانی شد و هم اکنون نیز در بازداشت بسر می‌برد.

بعد از قتل جمال خاشقچی داخل کنسولگری عربستان در استانبول به دست عناصر سعودی در سال ۲۰۱۸، پرونده حقوقی الهذلول با اعتراض‌های جهانی روبه‌رو شده و مقامات کشورهای مختلف بارها مسئولان سعودی را بابت این پرونده به باد انتقاد گرفته‌اند.

عربستان برخی از فعالان زن سعودی که در بازداشت به سر می‌بردند را به طور موقت آزاد کرده اما سایر زنان در بند همچنان در دادگاه‌های قضایی پشت درهای بسته محاکمه می‌شوند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر نیز در این باره گفتند که دست کم سه زن از جمله لجین، ‌ چندین ماه است که در سلول انفرادی به سر می‌برند و به شدت در معرض انواع شکنجه‌ها قرار دارند.

پیش‌تر نیز سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه‌ای، از دولت عربستان خواسته بود تا زندانیان سیاسی را فورا و بدون قید و شرط آزاد کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.