تأکید ظریف بر تغییرناپذیری مرزهای بین‌المللی در تماس تلفنی همتای ارمنستانی

«آرا آیوازیان» وزیر امور خارجه ارمنستان امروز (دوشنبه) تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کرد.

در این گفت‌وگوی تلفنی آخرین تحولات ارمنستان، منطقه و روند همکاری‌های دوجانبه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو با ابراز تأسف از جنگ اخیر (بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ) و ابراز همدردی با خانواده‌های کشته شدگان این جنگ، موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تغییرناپذیری مرزهای بین‌المللی و حسایت کشورمان در این خصوص را مورد تأکید قرار داد.

ظریف همچنین خاتمه این مناقشه را زمینه ساز همکاری‌های چندجانبه کشورهای منطقه برشمرد و با ابراز خرسندی از توسعه همکاری‌های اقتصادی بین بخش‌های خصوصی دو کشور از آمادگی ایران برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ارمنستان در دوره جدید خبر داد.

این نخستین گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه جدید ارمنستان با ظریف پس از تصدی این سمت است. پیش از این «زهراب مناتسکانیان» عهده‌دار وزارت خارجه ارمنستان بود.

به گزارش فارس، پیش از این وزارت خارجه ارمنستان از این گفت‌وگوی تلفنی خبر و همکاری‌های دوجانبه و امنیت و ثبات منطقه‌ای را موضوع گفت‌وگوی وزرای خارجه دو کشور اعلام کرده بود.

در بیانیه‌ وزارت خارجه ارمنستان آمده بود که وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین همدردی طرف ایرانی با مردم ارمنستان در ارتباط با قربانیان این کشور در درگیری‌های منطقه قره‌باغ کوهستانی را ابراز کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز همان روز با اشاره به سفر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست حسن همسایگی، ضمن استقبال از پیشرفت‌های حاصله و آزادسازی مناطق اشغالی، بر ضرورت حل و فصل دائمی بحران قره باغ از طریق سیاسی تأکید دارد.

در پی پایان درگیری‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی، قرار بود محمدجواد ظریف سفری به مسکو و باکو داشته باشد که این سفر به خاطر حضور کابینه در جلسات مربوط به بودجه به تعویق افتاد. پیش از انجام این سفر «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر تصمیم ظریف برای سفر به ایروان گفت که تنظیم برنامه سفر وزیر امور خارجه به ارمنستان در دست پیگیری است و ایشان در آینده نزدیک برای رایزنی با آقای «آرا آیوازیان» وزیر امور خارجه جدید و دیگر مقامات ارمنستان درباره مسائل منطقه‌ای و گسترش همکاری‌های دو کشور به ایروان سفر خواهد کرد.

اخیرا نیز (۱۹ آذر ماه) محمدجواد ظریف در تهران میزبان «جیحون بایراموف» همتای آذربایجانی خود بود و پس از رایزنی‌های دو وزیر، ظریف در گزارشی توئیتری از رایزنی‌هایش با همتای آذربایجانی عنوان کرد که گفت‌وگوهای مثمرثمری با وی درباره بازسازی مناطق جنگ زده، کریدور شمال - جنوب و همکاری‌های دوجانبه داشته است.

درگیری‌های دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان بعد از ۴۴ روز در مورد منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی با وساطت روسیه ۲۴ آبان ماه با پذیرش توافق آتش بس پایان یافت. براساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در آغ‌دام، کلبجر و لاچین را تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی در قره باغ، کریدور لاچین را برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند.

روسیه نیز طی این مدت، نیروهای پاسدار صلح خود را در منطقه قره‌باغ کوهستانی و در امتداد خطوط تماس مستقر کرد.

جمهوری اسلامی ایران پس از این توافق از آن استقبال کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.