خاطرات «عادل عبدالمهدی»، «نوری المالکی» و شیخ «نعیم قاسم» از زمان شهادت سردار سلیمانی

در مستندی از اظهارات و خاطرات شخصیت‌های برجسته منطقه، «نوری المالکی» نخست‌وزیر اسبق عراق و «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر سابق این کشور و شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان خاطراتی را از زمان شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روایت کردند.

در بخشی از این مستند که از شبکه عراقی «العهد» پخش شد، نوری المالکی نخست‌وزیر اسبق عراق می‌گوید: «در واقع چالش‌های ما در عراق، چالش ایران نیز هست. اگر عراق سقوط کند، ایران نیز در تنگنای سختی قرار می‌گیرد پس موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال ما در حمایت، پشتیبانی و تأیید اولا در راستای دفاع از خود ایران، ثانیا در دفاع از اسلام و عراق و در دفاع از منطقه است».

المالکی ادامه داد: «اگر عراق در آن زمان سقوط می‌کرد، تمام منطقه سقوط می‌کرد. نه لبنانی می‌ماند نه سوریه‌ای و نه اردنی و تمام مناطق به دستان آن افراط‌گرایان و تروریست‌هایی سقوط می‌کرد که در منطقه و جهان از آن‌ها حمایت می‌شد، پس این ابتکار به‌سرعت صورت گرفت از طرف جمهوری اسلامی به فرماندهی و خواست حاج قاسم سلیمانی و دستیار و پشتیبان او، حاج ابومهدی المهندس (رحمة الله علیهما) و شاید این اولین بار باشد که این را می‌گویم من و این دو نفر یک فرماندهی عالی تشکیل داده بودیم برای عملیات‌ها و برای مقابله با چالش‌ها. فرماندهی عالی! دائما در خانه من جلسات برگزار می‌شد؛ نقشه‌ها، گزارش جبهه‌ها و نیازمندی‌ها را در کنار هم قرار می‌دادیم».

المالکی افزود: «ما مستقیما از ایران تسلیحات می‌خریدیم. اگر کشوری بود که به ما سلاح می‌فروخت شش ماه تا یک سال طول می‌کشید؛ اما اگر از ایرانی‌ها تسلیحات می‌خریدیم، امروز توافق می‌کردیم سلاح بخریم، روز بعد سلاح‌ها می‌رسید و با صداقت می‌گویم که همین مسئله بود که باعث نجات شد».

در بخش دیگری از این مستند، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر سابق عراق درباره پرواز پهپادهای آمریکایی در حریم عراق می‌گوید: «در آن زمان آمریکایی‌ها در حریم هوایی عراق آزادانه پرواز داشتند. شما می‌دانید پس از بمباران اردوگاه "الصقور"، ما دستور منع پرواز را صادر کردیم چه برای پرواز پهپادها چه بالگردهای جنگی چه بالگردهای شناسایی چه جنگنده‌ها و... بایستی برای پرواز مجوز می‌گرفتند زیرا حریم هوایی پرشده بود از پهپادها و بالگردها؛ اما هنگامی که اوضاع تشدید شد، دیگر مطیع امر کسی نبودند. حریم هوایی عراق پر شده بود از هواپیماهای آمریکایی؛ پهپاد و غیر پهپاد؛ وارد می‌شدند و خارج می‌شدند. اعتراض می‌کردیم. ما هر روز اعتراض می‌کردیم».

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخش دیگر از مستند با اشاره به دیدار پایانی شهید حاج قاسم سلیمانی با سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: «جناب دبیرکل می‌گوید این دیدار، دیداری کاری نبود یعنی مسئله‌ای برای بحث و بررسی نبود. انگار شهید آمده بود تا با دبیرکل خداحافظی کند».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.