براساس معاملات امروز بیش از ۹ میلیارد و ۶۲۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۳۲ هزار و ۹۶۴ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با سه هزار و ۶۵۶ واحد کاهش به ۴۶۵ هزار و ۴۸۲ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با دو هزار و ۳۹۳ واحد افت به ۳۰۴ هزار و ۶۹۴ واحد رسیدند.

شاخص بازار اول ۲۰ هزار و ۵۲۰ واحد و شاخص بازار دوم ۴۳ هزار و ۴۶۰ واحد کاهش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد گروه صنعتی پاکشو (پاکشو) با ۳۹۶ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۲۵۱ واحد، سایر اشخاص بورس انرژی (انرژی) با ۲۵۱ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۲۲۵ واحد، فولاد آلیاژی ایران (فولاژ) با ۲۲۱ واحد، گروه بهمن (خبهمن) با ۱۳۶ واحد و داده گستر عصر نوین های وب (های وب) با ۱۲۳ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

همچنین نماد ملی صنایع مس ایران (فملی) با دو هزار و ۶۷۲ واحد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با یک هزار و ۸۵۵ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با یک هزار و ۸۰۸ احد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک هزار و ۴۷۵ واحد، ایران خودرو (خودرو) با یک هزار و ۱۴۰ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۹۵۸ واحد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۸۶۰ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند.

برپایه این گزارش امروز نماد کاما (باما)، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، گروه دارویی برکت (برکت)، ایران خودرو (خودرو)، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) و سایپا (خساپا) درگروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

فردا چه خواهد شد؟

کارشناسان معتقدند بازار فردا با تعادل همراه باشد و احتمالا شروع معاملات بازار فردا با روند نزولی همراه باشد اما تقاضا در ادامه افزایش پیدا می‌کند.

در عین حال نایب رییس هیات‌مدیره بورس تهران با اشاره به بررسی گزارش‌های دوره‌ای (۶ و ۹ ماهه) شرکت‌ها گفت: با توجه به وضعیت نرخ ارز و حجم فروش مناسب، در این دوره تقریبا انتظارات از شرکت‌های بورسی محقق شده و نتایج مثبتی برای بازارسرمایه فراهم شده است.

 «جواد عشقی‌نژاد» در خصوص ادامه روند بازار سرمایه در سه ماه آینده نیز بیان کرد: در این رابطه اصلی‌ترین موضوع، روابط سیاسی و رفتارهای بین‌المللی است؛ به نظر می رسد به نتایج خوبی در حوزه بین الملل برسیم.

نایب رییس هیات‌مدیره بورس تهران بازارسرمایه را در ماه های پایانی سال جاری همراه با آرامش دانست و افزود: اما برای سال ۱۴۰۰با توجه به بودجه ممکن است با اتفاقات جدیدی رو به رو باشیم که تجزیه و تحلیل آن می‌تواند بر صنایع مختلف اثرات خاصی را بگذارد؛ به طوری که ممکن است این اثرات تا ۲-۳ سال آینده با برخی از صنایع همراه باشد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من صنعت پتروشیمی، به شرط تعدیل و اصلاح تحریم‌ها و افزایش قدرت فروش و همچنین کانی‌های فلزی و صنایع فلزی می‌توانند با توجه به قیمت‌های جهانی اهداف مناسبی را در پیش‌روی خود داشته باشند.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.