دختران در این کشور در مقابل 60 گاو شوهر داده می‌شوند

به گزارش خبرگزاری آناتولی عربی، در سایه گسترش فقر و جهل در کشور سودان جنوبی، پدران، دختران کم سن و سال خود را با گاو معامله می کنند و این یک پدیده اجتماعی خطرناک و روزافزون است.

با افزایش موارد ازدواج دختران کم سن و سال، روسای مناطق در سودان جنوبی از دولت مرکزی خواستند که قانونی برای جلوگیری از این اقدامات تصویب کند.

در سال 2019 سازمان امداد رسانی بین المللی «اوکسفام» اعلام کرد که ازدواج دختران کم سن و سال در کشور سودان جنوبی باعث شده است که 70 درصد از دختران از تحصیل محروم شوند. این سازمان نسبت به گسترش این پدیده که «جان دختران کم سن و سال را به خطر می اندازد» هشدار داد.

این سازمان بین المللی در گزارش خود تأکید کرد که افزایش میانگین فقر و گرسنگی طی سال های جنگ داخلی بسیاری از خانواده ها را وادار کرده است که دختران خود را در سنین پایین شوهر دهند و مهر آنها را به به دست آوردند تا بتوانند زنده بمانند.

یک دختر در مقابل60 تا 100 گاو 

«جیمز کنی کورک»رئیس منطقه «بیپور(جنوب شرق) در سودان جنوبی نسبت به خطر گسترش این اقدامات اجتماعی علیه دختران کم سن و سال هشدار داد.

کورک دلایل این کار را گسترش فقر،جهل و پایین بودن سطح معیشتی دانست و ابراز امیدواری کرد که در سریعترین زمان ممکن قوانینی تصویب شود که مانع ازدواج کودکان شود.

وی گفت: بدون قانون قوی رهبران کشور نمی توانند این اقدامات توهین آمیز را پایان دهند.

کورک در ادامه تصریح کرد که ضرورت دارد سازمان های غیردولتی به مسائل حقوق بشر بپردازند.

وی در ادامه گفت که مردم دختران خود را در مقابل دستیابی به 60 گاو مبادله تقدیم می کنند و اگر جوانی با دختری فرار کند خانواده جوان باید به خانواده دختر 80 تا 100 گاو بدهد.

وی در ادامه گفت که با گسترش آگاهی در جامعه برخی از مردم به این نتیجه رسیدند که ازدواج دختران کم سن و سال خطرناک است ولی هنوز کسانی هستند که بر این اقدام اصرار می کنند.

همزمان با افزایش عوامل بی ثباتی به دلیل سیل، برای روسای مناطق بسیار دشوار شده است که میان مناطق مختلف و به منظور آگاهی بخشی و پایان این پدیده، سفر کنند.

«جیمز کر وال»رئیس منطقه «ملکال»تصریح کرد که پدیده ازدواج افراد مسن با دختران کم سن و سال تقریبا متوقف شده است اما این پدیده در میان جوانان همچنان شایع است به ویژه با شیوع ویروس کرونا اوضاع بدتر شده است.

به گفته «جیمی دیوید کولوک» مدیر اجرایی موسسه «دموکراسی و دولت حکیمانه» گفت که این پدیده جلوی چشم دولت حاکم رخ می دهد و مساله فقط نیاز به گسترش آگاهی ندارد بلکه باید نیاز به بالا بردن سطح معیشتی و بهبود اوضاع اقتصادی دارد.

به گفته برخی از مسئولان سودان جنوبی بیش از 50 درصد از زنان در این کشور قبل از رسیدن به سن 18 سالگی ازدواج کرده اند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.