احتمال تعقیب قضایی ترامپ بعد از پایان دوران ریاست‌جمهوری

عباسعلی کدخدایی در نشست بررسی ابعاد حقوقی-سیاسی ترور شهید سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: پیگیری قضایی جنایت سران رژیم آمریکا به ویژه شخص دونالد ترامپ به خاطر صدور دستور شهید سردار سلیمانی در دادگاه‌های بین المللی اقتضائات خاص خودش را دارد و بحث مصونیت سران دولت‌ها از تعقیب قضایی مانع از این موضوع است اما نظر برخی کارشناسان بین المللی این است که بعد از اتمام دوران ریاست جمهوری ترامپ شاید این امکان فراهم شود.

وی با بیان اینکه پیگیری حقوقی شهادت سردار سلیمانی در یکسال گذشته ادامه داشته و هنوز ادامه دارد، خاطرنشان کرد: ریاست قوه قضائیه، معاونت بین الملل این قوه،  معاونت حقوقی وزارتخانه و شخص محمد جواد ظریف وزیر خارجه و مدیر کل و کارشناسان این وزارتخانه و مرکز حقوقی ریاست جمهوری اقداماتی را برای تعقیب قضایی آمران و مباشران جنایت ترور سردار سلیمانی در دستور کار قرار داده اند.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی را همه دنیا به عنوان انسانی صلح دوست و انسانی که برای تامین امنیت و تامین صلح و کمک به مردم چه در ایران و چه در منطقه، ایثارگرانه حرکت کرد و نهایتا هم جان عزیز خود را در این راه فدا کرد، می شناسند.

کدخدایی با بیان اینکه اهمیت اقداماتی که شهید سلیمانی انجام داد شاید هنوز زود باشد که شناخته شود، گفت: به عنوان انسانی که دلسوز همه مردم بود و برایش فرقی نداشت که به کمک مردم سیل‌زده بشتابد یا به کمک مردمی که گرفتار گروه های تروریستی و جنایت پیشه هستند، وی در تمام عمر مبارک هیچگاه از تلاش برای تامین صلح و امنیت مردم چه در منطقه و چه در ایران کوتاهی نکرد.

وی افزود: شهادت سردار سلیمانی و یاران عزیزش توسط مقامات رژیم آمریکا تسوط جامعه بین المللی محکوم شد و هیچ انسان سلیم النفسی آنرا تایید نکرد و از سوی همه به عنوان جنایت شناخته شد و مقامات رژیم آمریکا هم به آن اعتراف کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.